آمیر حسین آدم جالبی است! بیست و خوردهای سال مثل خرس به خواب زمستانی میرود و درست مثل خرس یک مرتبه بعد از بیست و چند سال در یک بهار از خواب زمستانی بیدار میشود و گرسنه و تشنه به میدان میآید.
وقتی از او میپرسند کجا بودی آن روزها که داشتند توی این مملکت خون جوانان را میریختند!؟ مثل همان خرس از خواب بیدار شده، خود را به بی خبری میزند و تنها میگوید من مسئول قوه مجریه بودم و نه قوه قضاییه! (نقل به مضمون).
باز هم درست مثل خرسی که تازه از خواب بیدار شده پس از تناول مقداری خوراک با قدرت یک خرس میزند به قلب دشمن و همه را لت و پار میکند، ولی متاسفانه باز آمیر حسین داستان ما مثل یک خرس که توانایی جدال طولانی مدت را ندارد یک مرتبه خسته میشود و باز هم مثل همان خرس گنده روی زمین پهن میشود، شاید هم برای 20 سال دیگر بخواب برود.
مشکل ما اینجا با آمیر حسین در این است که او درست مثل خرس به میدان آمده و با حرکتهای خرس گونه خود همه چیز را شکسته و بهم ریخته و حالا هم میخواهد دوباره برود بخوابد! غافل از اینکه این همه آدم در این جدال خرس گونه آمیر حسین تلف شدهاند، با عقب نشینی خرس عده بیشتری هم در آینده نزدیک شهید راه آمیر حسین خواهند شد. خسارتهایی در این دوران کوتاه ببار آمده، خوب چه کسی پاسخگوی این همه خون ریخته شده خواهد بود!؟
این از تحلیل اولیه، حالا بروم سراغ تحلیلهای پیچیدهتر موضع آمیر حسین.
بازی فوتبالی را در نظر بگیرید. دو تیم در مقابل هم قرار گرفتهاند. بازی یواش یواش به پیش میرود و یک مرتبه گردش بازی تند و تند تر میشود. مربی یکی از تیم ها میداند که اگر روند بازی به این تندی پیش برود، تیمش از نفس میافتد. او میداند که تیم مقابلش با بازیکنان قلچماقی که در اختیار دارد، در روند تند بازی با این شدت یقینا برنده بازی خواهد شد. در نتیجه تصمیم میگیرد حرکت بازی را کُندتر کند تا از ازنفس افتادن بازیکنانش جلوگیری کند. او میداند که اگر بازی کند شود بازیکنانش که بازیکنان تاکتیکی تکنیکی هستند راحت تر میتوانند حریف قلچماق را بزانو در آورند. در ضمن وقتی تیم قلچماق در نیمه اول نتواند گل بزند، درگیری روانی بین بازیکنان تیم بالا خواهد گرفت و انفعال درون تیم مقابل رخ خواهد داد. اگر او بتواند روحیه انفعال را در نیمه دوم بر تیم مقابلش تحمیل کند، میتواند آنها را به مساوی کردن قانع کند و با جایگزین کردن روحیه برد با روحیه مساوی در طرف مقابل، شاید در آخرهای بازی با کمی هشیاری و خستگی طرف مقابل، گل برنده شدن را وارد دروازه کند.
تحلیل دیگری هم دارم باشد برای روزهای آینده.
برای آنهایی که ممکن است جو گیر شده باشند بند اول بیانیه شماره 17 امیر حسین را اینجا میآورم:
۱- اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایتهای غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعفهایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است. به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چهارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد.
در این بند از بیانیه، آمیر حسین عملا دولت کودتا به رسمیت شناخته و آنرا مورد خطاب قرار داده.
سال سرنگونی حکومت الله بر ایران را به همه هموطنان تبریک میگویم. اول با خودم فکر کردم این پیام را باید در رابطه با سال شمسی نوشت نه سال میلادی، ولی هرچه فکر میکنم گمان نمیبرم با این بلبشویی که در ایران برپاست این رژیم بتواند تا سال تحویل شمسی دوام بیاورد و اگر دوام بیاورد وای بر ملت ایران، در آن صورت گمان نمیکنم به این زودیها این رژیم سرنگون شود. دلیل این مدعا این است که تضادها بین نیروهای سابقا خودی و این روزها غیر خودی و نیروهای سید علی چنان زیاد شده که هیچ امکان وصلت دوباره برای آنها در تصور من نمیگنجد. پس اگر این تضاد را بپذیریم، میتوانیم نتیجه بگیریم که یکی از این دو نیرو باید دیگری را حذف کند.
حذف سید علی آقا به نظر من محتمل تر بنظر میآید در نتیجه سرنگونی حکومت بزودی میسر خواهد شد و شاید حتی تا سال تحویل 1389 شمسی هم طول نکشد.
پس فعلا سال نو سرنگونی رژیم اسلامی تبریک تا بعد! اگر تا 22 بهمن اینها سرنگون نشدند همین متن تبریک را برای سال نو شمسی کپی خواهم کرد!
برای اینکه متوجه شویم از چه روی میگویم اینها بزودی سرنگون میشوند به تصویر زیر نگاه کنید. این رئیس جمهوری کشور قدرتمند(!) امام زمان است و آن یکی وزیر امور خارجه سومالی.
احمدی نژاد: شرایطی که امروز در بسیاری از کشورهای اسلامی جریان دارد این ضرورت را ایجاب می کند که باید یک جبهه متحد قوی در برابر دشمنان تشکیل شود(خُسن آقا: جبهه قدرتمند با سومالی!؟ بابا این طرف خیلی بیچاره و مفلوک شده!)
نگاه کنید به چهره احمدی نژاد خوشحالی از هر ماهیچه صورتش فوران زده است. این نشان از تنهایی و مفلوکی دارد وگرنه این مردک وزیر امور خارجه سومالی تحفهای نیست که اینگونه برایش کسی نیشش را باز کند! اگر احمدی نژاد یک رئیس جمهور قدرتمند بود هیچگاه وزیر امور خارجه سومالی که هیچ حتی رئیس جمهوری سومالی را هم با این حالت تحویل میگرفت!؟ بروید از آنهایی که روانشناسی قدرت را میدانند بپرسید، این تصویر نشان از انسانی بسیار منفعل، بیچاره، مستاصل و مفلوک دارد نه یک انسان قدرتمند.
بیانیه دولت : تظاهر کنندگان روز عاشورا گروهی از اراذل و بازماندگان گروهک های ضد انقلابی بودند
گرچه همگی میدانیم که اینها ادعاهایی توخالی بیش نیست، با این حال حتی اگر گفتههای حکومت در این زمینه حقیقت هم داشته باشد، باز تنها دلیل دیگری است برای اینکه مدعی شویم که: “حقوق بگیران، طرفداران و سرکوبگران رژیم، چنان کم تعداد شدهاند که دیگر حتی با توپ تانک و بسیجی مفت خور هم نمیتواند نیروهای مخالف حکومت خود را کنترل کنند”. و این نیز خود دلیل غیر قابل انکاری است بر ازدست دادن مشروعیت حکومتی غیرقانونی.
حالا فرق نمیکند نیروهای مخالف منافق باشند، یزدیدی یا هر نام دیگری که حکومت روی مخالفین خود بگذارد.
گروههای مخالف حکومت امروز در اکثریت مطلق هستند و همین مساله مشروعیت رژیم را ساقط میکند.
این بیانیه دولت اسلامی دقیقا به این معنی است که حکومت دیگر توانایی کنترل ضد انقلاب(بخوانید انقلابیون) را ندارد.
وقتی حکومت قتلهای روزهای اخیر را به نیروهای اجنبی نسبت میدهد، این نیز خود دلیل واضح بر از دست دادن کنترل از سوی دولت است. دولتی که بر اوضاع کنترل ندارد طبیعتاً مشروعیت نیز ندارد.
نکته ای که حکومت درک نمیکند این است که درست همین گونه استدلالها در روزهای پایانی رژیم شاه نیز از سوی رژیم پهلوی مطرح میشد. در آن روزها هم حکومت اول نیروهای مخالف خود را به *شدت سرکوب میکرد و چند روز بعد خود به کمک پول و نیروهای مزدور تظاهرات دولتی برپا میکرد. اگر آن ترفندها نتیجه بخش شد این ترفندها نیز نتیجه خواهد داد!
* من که شاهد زندهای بر وقایع انقلاب 57 هستم، هیچ گاه ندیدم و نشنیدم که شدت خشونت آن دوران به اندازه امروز بوده. رژیم آخوندی دست همه دیکتاتورها را از پشت بسته و بیشتر از سلف خود استالین پیروی میکند. رژیم شاه را در مقابل این رژیم سفاک میتوان به فرشتهای بیگناه تشبیه کرد.
پ.ن.: دلم نیامد این ویدئو را اینجا نگذارم تظاهرات دولتی امروز 9 دی ماه
این همه لشگر آمده به عشق ساندیس آمده. پخش کیک و ساندیس در میان هموطنان گرسنه مان که برای رسیدن به تهران ساعتها در اتوبوسهای دولتی بودند, ۹ دی یوتوب:
این شوربای سیاست ایران چنان شور شده که آشپزهای مافنگی شوربا هم به شور بودن آن اذعان دارند. متاسفم در چنین شرایطی این چنین بی رودربایسی تسمه بر گرده ملت بی نوای ایران مینوازم! اصلا نمیخواستم در این روزها تحلیلی بنویسم! آخه مگر میشود این اوضاع را هم تحلیل کرد!؟ وضع چنان خر تو خر شده که سگ صاحبش را نمیشناسد. سه جناح سیاسی عمده در ایران هر کدام سعی میکنند از این آب گل آلود ماهی بگیرند، نیروهای خارجی هم که میبینند دروازه بدون دروازه بان است، دارند تند و تند گل وارد دروازه میکنند. کار به جایی رسیده که عراق فکسنی هم ادعاهای مرزی برایمان دست و پا کرده. فکرش را بکنید ایران و ایرانی چنان بدبخت شدهاند که این مردک (هشیار زیباری) هم که بدون نیروی نظامی خارجی حتی قادر نیست 11 متر از خاک عراق را حفظ کند ادعای مرزی برای ما مطرح میکند.
بعضی بر این گماناند که دارند انقلاب میکنند. بی رودربایستی بنویسم! جملگی غافل از این اند که این بار هم انقلاب دارد ما را میکند.
وقتی خبر رسانی ما در دست عراقیهای مقیم تهران و سیدهای مقیم خارج (آسید ابراهیم نبوی و آشیخ محمد جواد اکبرین) و پیروان خط الاغ است، وضع مان از این که هست نباید بهتر باشد. این بار هم مجبوریم بین لجن و لجن تر، لجن را انتخاب کنیم. داستان ما شده داستان “از کوزه همان برون تراود که در اوست”. وقتی ملت افسار خود را بدست پتیارههای (پتیارَکهای) سیاسی میدهد نمیتوان منتظر معجزه بود.
خدا ذلیل کند این شیوای شرور که ما را وا میدارد حقایق از پرده بیرون بریزیم و دل دشمنان ملت را شاد کنیم.
با این حال هنوز دیر نیست اگر در این بل بشوی سیاسی نیروهای ملی (با ملی مذهبی اشتباه نشود ها!) دست در دست هم دهند، میتوان در این وانفسا افسار قدرت را از دست عراقی های مقیم تهران و عربهای مقیم خارج ربود.
این هم هدیه خُسن آقا به سالار شهیدان(!). هر سال ماه محرم که میشود، امت همیشه در صحنه شله زرد خور که بلد نیستند شله زرد درست کنند رو به اینترنت میآورند، به سراغ گوگل، یاهو و یا دیگر ماشینهای جستجو گر میروند و دنبال طرز تهیه شله زرد میگردند. جالب است که بدانید در این روزهای خون و جنون، مراجعه کنندگان از جنس امت همیشه پای دیگ نذری به وبلاگ چنچنه چند برابر میشود.
دلم میخواست تکنولوژی مخصوص ثبت عکس العمل بازدیدکنندگان موجود بود، تا بتوان به وسیله آن وقتی که امت شله زرد خور چشمشان به دستور تهیه شله زرد شمری میافتد عکس العمل شان را ثبت کرد.
بیانیه رهبر در رابطه با مرگ منتظری را میتوان مصداق گوز به شقیقه تشبیه کرد، باور ندارید الان اثبات میکنم تا باورتان شود!
حکایت سعدی را در رابطه با گوز شنیدهاید؟ اگر نشنیدهاید آنرا اینجا بخوانید تا بروم سر رابطه گوز و شقیقه ملوکانه!
حکایت سعدی :
یکی را از برزگان بادی مخالف در شکم پیچیدن گرفت و طاقت ضبط آن نداشت و بی اختیار از او صادر شد. گفت ای دوستان! مرا در آنچه کردم اختیاری نبود و بزهی بر من ننوشتند و راحتی به وجود من رسید شما هم به کرم معذور دارید.
شکم زندان بادست ای خردمند ندارد هیچ عاقل باد در بند
چو باد اندر شکم پیچد فرو هل که باد اندر شکم بارست بر دل منبع
من با این استدلال سعدی کاملا مخالفم! آخه هم شهری، کاه از خودت نیست کاهدان که از خودت است! حالا گیرم آن گوز کذایی شما را خوش آمد! دیگران که دور و بر شما هستند چطور؟ آیا آنها هم مجبورند بوی گند گوز شما را تحمل کنند!؟
همین منطق را هم میتوان برای رهبر و گوزیدن اخیر ایشان بکار برد و نوشت: آخه مردک به خودت رحم نمیکنی به دور و بریهایت رحم کن! اگر تا امروز قرار نبود رژیم دست پروردهات سرنگون شود، بعد از این گوزیدن یقینا سرنگون خواهد شد. اول اینکه در ایران اکثر غریب به اتفاق بر این نظر اتفاق نظر دارند که پشت سر مرده نباید حرف زد، پس همین یک بیانیه شما کافی است تا مردم به شما پشت کنند.
من هر چه فکر میکنم، نمیتوانم منطق رهبر در رابطه با بیانیه او در باره منتظری را درک کنم! ایشان یا اصلا هیچوقت شعور نداشتهاند یا این اواخر آنرا بکلی از دست دادهاند. حتی یکی از آن همه دکتر و مهندسهای قلابی که دور و بر ایشان هستند نمیتوانستند به ایشان توصیه کنند که نباید چنین بیانیه ای را صادر کند!؟ آخه مردک خر منتظری که مرد دیگر نمیتوانست برای تو مشکلی ایجاد کند، به کدام منطق تصمیم گرفتی چنین بیانیهای را برای او صادر کنی؟ آخه عقل کل! اگر یکی دو هفته خفه خون گرفته بودی شاید یواش یواش او هم مثل دیگر موارد شامل گذشت زمان میشد و مردم و سیاسیون یواش یواش ایشان را هم مثل دیگران فراموش میکردند، ولی گویا تو چنان گوزت با شقیقهات متصل شده که نمیتوانی تصمیم درست و حسابی بگیری. باور کن الدنگ جان، اگر من رهبر ایران بودم یقینا بخاطر این گلی که وارد دروازه خودیها کردی، میدادم تو را از فلان جا دار بزنند تا سرمشق دیگر الاغهای بیت رهبری شود و این گونه به کاه دانی نزنند.
باور بفرمایید بیانیه اخیر رهبر درست مثل باد شکم حکایت سعدی است که بی محابا رها شده، بدون اینکه در نظر بگیرد چه بوی گندی دور و بر بیت رهبر را فرا خواهد گرفت
این شعاری بود که نوکران سینه چاک سید علی در مراسم خاکسپاری منتظری میدادهاند. شعار از این قشنگ تر نمیشد ساخت! گرچه شعاری است توخالی مثل دیگر شعار های سیدعلی، ولی انصافا که سید علی و اوباش اش بهترین شعارها را در این 30 سال حکومت ننگین جمهوری اسهالی ساختهاند.
تفکری که بر ایران 30 سال گذشته حکمفرما بوده این بوده که اگر نتوانستی کسی را به دلخواه با خود همراه کنی با زور و اوباشی گری او را دنبال خودت روی زمین بکش، اینها ملت را هم به زور میخواهند به بهشت ببرند، حتی اگر مجبور باشند با زور آنها را روی زمین دنبال خود بکشند!
وقتی رهبر نمیتواند برای راه پیمایی هایش نیروی سیاهی لشگر بسیج کند، نیروهای دیگران را با شعاری به نفع خود مصادره میکند.
راستش را بخواهید این ارازل و اوباشی که بر ایران حکومت میکنند، تنها کاری که بلدند بکنند شعار دادن است. در عمل حتی اوباشی گری هم که حرفه اصلی شان است را هم به خوبی نمیتوانند در عمل اجرا کنند. وگرنه اگر کسی بخواهد اوباش گری کند باید با اقتدار عمل کند. اینکه به گدایی در خانه یک مرده برود و نیروی طرفدار او را با شعاری توخالی به نفع خود مصادره کند به هیچ عنوان نشان از اقتدار ندارد. این هم مثل دیگر دوران زندگی سیدعلی گدا نوعی گدایی است. گدایی سیاهی لشگر آن هم در مقابل خانه یک مرده.
[۶ تیر]: گزارش صداوسیمای ایران از حمله به اسکله طاهرویی سیریک. سنتکام جزئیات بیشتری از حملات آمریکا به ایران در واکنش به حمله به کشتی تجاری منتشر کرد
بیبیسی: خبرنگار صداوسیمای ایران در سیریک گزارش داد که ساعت ۲۳:۱۵ جمعهشب به وقت محلی، صدای انفجاری در محدوده اسکله طاهرویی شنیده شده است.
او به نقل از یک منبع آگاه نظامی گفت این صدا ناشی از اصابت یک پرتابه به محدوده اسکله طاهرویی بوده است. جزئیات بیشتری درباره خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.
رادیوفردا: وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنجشنبه اعلام کردند که مقابله با نیروهای نیابتی و برنامه موشکی ایران برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه ضروری است و هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با تهران نیز قابل بازگشت بوده و به پایبندی ایران به توافق با آمریکا بستگی خواهد داشت. آنها در بیانیهای مشترک ... متن کامل
[۴ تیر]: روایتی از گفتگوهای پشت پرده؛ از طرح «تغییر رژیم» در ایران تا جمله «اسرائیلیها دیوانهاند»
ارونیوز: این اظهارات تند رئیسجمهوری آمریکا در جریان یک تماس تلفنی با جرد کوشنر، داماد او و استیو ویتکاف، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و همچنین نتانیاهو مطرح شده است.
طبق این گزارش، طرفین در حال بررسی طرح ۲۰ مادهای صلح غزه بودند؛ طرحی که ترامپ در سپتامبر ۲۰۲۵ ... متن کامل
[۲ تیر]: قالیباف در مسقط؛ ایران: هرمز به قبل از جنگ بازنمیگردد، عمان: بر عبور بیعوارض کشتیها تاکید کردیم
ارونیوز: میانجیگران اعلام کردهاند که ایران و ایالات متحده توافق کردهاند تا خطوط ارتباطی مستقیمی برای باز نگه داشتن این مسیر حیاتی کشتیرانی و پایان دادن به درگیریها در لبنان ایجاد کنند. محمدباقر قالیباف به همراه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در مسیر بازگشت از سوئیس به عمان سفر کرد. مذاکرهکننده ... متن کامل
[۱ تیر]: نامه سرگشاده صدها دانشجوی شریف در اعتراض به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه
رادیوفردا: بیش از یک هزار دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف، در نامه سرگشاده به رئیس این دانشگاه، به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه اعتراض کردند و خواستار استعفای او در صورت ناتوانی در دفاع از دانشجویان و دانشگاه شدند.
فشار بر دانشجویان منتقد و مخالف حکومت جمهوری ... متن کامل
[۱ تیر]: «سردار دیپلمات»؛ قالیباف کیست و چطور به مهمترین مذاکره کننده ایران تبدیل شد؟
ارونیوز: حاشیهها نیز در اطراف نام «آقای خلبان» کم نیست؛ در طول سالهای فعالیت سیاسی او، مجموعهای از پروندهها و حاشیههای مدیریتی درباره او و اطرافیانش مطرح شده است؛ از ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: افشای جزئیات تازه از ترور نصرالله؛ از پنتهاوس ضاحیه تا پناهگاه مرگ، «او همیشه زیرزمین نبود»
ارونیوز: از پایان جنگ دوم لبنان در اوت ۲۰۰۶ تا اجرای عملیات «نظم نوین/Operation New Order» که در جریان آن حسن نصرالله در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ کشته شد، اکثر اسرائیلیها معتقد بودند که رهبر حزبالله در پناهگاهی عمیق در زیر زمین مخفی شده است. سالها به اسرائیلیها گفته میشد که نصرالله به ندرت از مخفیگاه خود خارج میشود و حتی سخنرانیهای ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: معاون دفتر رئیسجمهور خواستار برخورد قانونی با مداح تهدیدکنندهٔ پزشکیان شد
رادیوفردا: مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور، در شبکه اجتماعی ایکس مداحی را که رئیس جمهور ایران را تهدید به قتل کرده، «فردی گستاخ» نامید.
مهدی طباطبایی ضمن استفاده از عبارات توهینآمیز علیه این مداح خواستار «برخورد قاطع و قانونی» با او شده است.
[۳۰ خرداد]: توافق اخیر ترامپ با ایران در مقایسه با برجام؛ چه چیزی تغییر کرده است؟
رادیوفردا: توافق اخیر آمریکا و ایران برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور و بازگشایی تنگه هرمز، بهناچار با توافق برجام مقایسه میشود که ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ میان تهران و دولت وقت آمریکا به ریاستجمهوری باراک اوباما منعقد شد.
البته برجام با انتقاد شدید دونالد ترامپ، که بعد از اوباما به قدرت رسید، روبهرو شد و او در نخستین دورهٔ ریاستجمهوری خود در ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: اکسیوس: فرستاده کاخ سفید راهی سوئیس شده است
رادیوفردا: استیو ویتکاف، فرستاده کاخ سفید، در آستانه برگزاری احتمالی گفتوگوهای هستهای با ایران راهی سوئیس شده است.
یک مقام آمریکایی با ذکر این خبر به اکسیوس گفت انتظار میرود نخستین دور مذاکرات درباره توافق احتمالی هستهای با ایران در سوئیس برگزار شود.
[۲۸ خرداد]: پزشکیان یادداشت تفاهم اسلامآباد را امضا کرد
تهران_ ایرنا_ متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی آمریکا-رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، در اولین دقایق بامداد پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ توسط روسای جمهور ایران و آمریکا امضا شد.
[۲۸ خرداد]: انتشار تصاویر امضای توافق بهدست سران دو کشور
رادیوفردا: کاخ سفید و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، تصاویری از امضای سند کاغذی توافق بهدست روسای جمهوری دو کشور منتشر کردند. کاخ سفید در حساب خود در شبکۀ ایکس، ویدیویی را منتشر کرده که دونالد ترامپ را در حال امضای نسخۀ کاغذی این سند نشان میدهد.
از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا هم عکسهایی را از امضای این سند بهدست ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: توافق با آمریکا و صندوق سرمایهگذاری در ایران؛ رویترز: تعهد تامین نیمی از ۳۰۰ میلیارد دلار گرفته شد Copyright AP Photo
ارونیوز: به گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، در چارچوب توافق ایران و آمریکا یک صندوق خصوصی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای جذب سرمایهگذاری ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران از آغاز جنگ در حملات آمریکا آسیب دیدهاند
بیبیسی: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند که از زمان آغاز جنگ، بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران، از جمله مقر فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حملات آمریکا و اسرائیل آسیب دیدهاند.
تصاویر بررسیشده توسط بخش راستیآزمایی بیبیسی نشان میدهند پایگاههایی در سراسر ایران در حملات آمریکا به شدت آسیب ... متن کامل
[۲۵ خرداد]: تفاهمنامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا نهایی شد؛ ترامپ دستور لغو محاصره دریایی را صادر کرد
ارونیوز: آقای شریف ضمن تشکر از آمریکا و ایران به دلیل «تعهد به یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مناقشه» از تلاشهای میانجیگرانه قطر، عربستان سعودی و ترکیه قدردانی کرد.
آقای شریف نوشت: «اکنون که توافق برقرار شده است، میانجیها مجموعهای از نشستها را در این هفته تسهیل خواهند کرد. ... متن کامل
[۲۴ خرداد]: امید مقامات ایرانی به نهایی شدن تفاهمنامه اسلامآباد؛ رسانهها: هیئت قطری بار دیگر وارد تهران شد
ارونیوز: خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرهکننده نوشت که تهران هنوز تصمیم نهایی خود را درباره تفاهمنامه پیشنهادی اعلام نکرده و «بررسی ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی» پیشنهادهای مطرحشده همچنان ادامه دارد. به گفته این منبع، نهادهای مسئول در حال «ارزیابی ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تفاهم با آمریکا: در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم
بیبیسی: اسماعیل بقايی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: «ما در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم. از این رو، نکتهای که آقای دکتر عراقچی درباره نزدیک بودن به تفاهم مطرح کردند، نکتهای دقیق و قابل توجه است.»
او در مصاحبهای که در رسانههای داخلی ایران منتشر ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: ترامپ: جنگ با ایران را به پایان رساندیم
بیبیسی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجددا در خصوص ایران صحبت کرده و از جمله گفته است که ایالات متحده امروز به «جنگ با ایران پایان داد.»
آقای ترامپ ساعاتی پیش اعلام کرد که که دو طرف بر سر یک «یادداشت تفاهم بسیار قوی» برای توقف جنگ به توافق رسیدهاند.
[۲۱ خرداد]: ایران تنگه هرمز را «تا اطلاع ثانوی» بست
ارونیوز: شنیده شدن صدای انفجار مهیب در تنگه هرمز، صدا و سیمای ایران بعدازظهر پنجشنبه گزارش داد که صدای انفجاری در سواحل خلیج فارس و در محدوده تنگه هرمز شنیده شده است، اما منشأ و علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست.
خبرنگار صدا و سیما که در نزدیکی این منطقه مستقر است، بدون ارائه جزئیات ... متن کامل
[۲۱ خرداد]: چرا ترامپ به جزیره خارگ چشم دوخته است؟
بیبیسی: خارگ جزیره صخرهای کوچک است که تنها ۱۵ مایل دریایی (۲۴ کیلومتر) با ساحل ایران فاصله دارد.
با وجود مساحت نسبتا اندک آن، این جزیره یکی از حیاتیترین بخشهای زیرساخت انرژی ... متن کامل