حکومت سید علی دیگر از حد و اندازه بی در و پیکری گذشته و به حد و مرز طنز و مسخرگی رسیده.
سابق بر این اطرافیان حکومت سید علی آقا به “خودی” و “غیر خودی” تقسیم بندی میشدند. بعد از انتصابات اخیر که باعث پرده دریهای شدیدی شد، دیگر واژگان “خودی” و “غیر خودی” کارساز نبود و ولایت امام زمان مجبور شد دست به استفاده از واژگان جدید تری بزند تا همراهان خود را با آن تعریف مجدد کنند.
واژگان “بی بصیرت” و “با بصیرت” کشف و ثبت شد. از آن به بعد واژه بی بصیرت جایگزین غیر خودی شد. پس از مدت کمی این واژگان هم کفایت نکرده مجبور شدند، دست به استفاده مجدد از واژههایی شدند که قبلا فقط برای خوارج و ضد انقلاب استفاده میکردند. از این پس واژه “ضد انقلاب” و مفسد هم برای خودی های سابق جایز شمرده شد و از این رو آقای هاشمی ملقب به لقب نزدیکان بی بصیرت شدند و آقایان موسوی و کروبی هم به جرگه مفسدین فی الارض پیوستند.
حالا پس از اینکه خاندان هاشمی که قبلا یکی از ستونهای حکومت امام زمان بودند به جرگه بی بصیرتها پیوستند، لشکر گم نام نایب امام زمان در کوچه و برزن راه افتادند و خلخال را چنان از پاهای نه چندان ظریف دختر بی بصیرت در آوردند که داد عالم و آدم در آمد، خصوصا پس از اینکه آیت الله هاشمی رسمنجانی به گه خوردن افتاد و به جرگه با “بصیرتها” پیوست، حالا یکییکی دوستان با بصیرت امام امت قلم فرسایی میکنند تا بلکه وقایع ناگوار را از دل دوست چند صباح بی بصیرت و تازه با بصیرت شده خارج کنند.
به همین منظور بچه ملای سابق و نماینده کنونی مجلس علی مطهری در نامهای خواستار مهار سربازان گمنام نایب برحق شده. از قرار معلوم قراره کمی تا قسمتی پوز بعضی از سربازان بی بصیرت امام زمان را بزنند!
گویا آقای مطهری یادشان رفته که همین یک سال پیش بود که همین سربازان گمنام امام زمان، گریبان فائژه خانم را گرفتند، گرچه آن دفعه خشتک آقای هاشمی را پایین نکشیدند ولی در عوض این مرتبه چند قدم پیشتر رفتند و کم مانده بود خشتک خاندان بهرمانی را پرچم کنند.
حالا چرا و به چه دلیل یک مرتبه این بار درآوردن خلخال پای فائزه خانم این همه درد داشته!؟ و چرا مرتبه قبل نداشته! یقینا این گونه مسائل پیچیده را تنها افراد با بصیرت درک میکنند ما که عددی نیستیم!
حالا جهت اطلاع افراد با بصیرت و سربازان گمنام و با نام امام زمان و خودیها و نخودیهای سابق و فعلی عرض کنم که:
گر حکم شود که مست گیرند … در شهر هر آنکه هست گیرند
برادر مطهری! اگر قرار شود بر اساس قانون عمل شود، حتی همان قانون جنگل حکومت آخوندی هم کفایت میکند تا کل رژیم را به احکام سنگین تر از اعدام محکوم کرد! و یکی یکی را از اریکه قدرت به زیر کشید.
من تقریبا 30 سال است که بر این عقیده پافشاری کردهام و هنوز می کنم که برای سرنگونی آخوند باید از خود آخوندها استفاده کرد، همان چیزی که حالا در حال اتفاق افتادن است.
قبل از نوشتن این مطلب باید یک عذرخواهی بکنم. عذرخواهی از کسانی که بیگناه ممکن است بخاطر این نوشته به آنها هم توهین بشود! مسلمانهای بیچاره را میگویم!
مسلمان جماعت در خریت رقیب ندارد! باور ندارید بخوانید تا باورتان بشود.
یادمان میآید در شور و شوق و در اوج جنگ بین ایران و عراق، رژیم آخوندی تعداد زیادی کلید بهشت تولید چین خریده بود و بین رزمندگان (سلحشور اسلام ناب محمدی!) تقسیم میکردند تا مبادا کسی پس از شهید شدن پشت در بهشت بماند! آن روزها من مقیم فرانسه بودم و گاهی اوقات اینگونه خبرها را شایعه میپنداشتیم و با خودمان میگفتیم این ها هم یقینا پروپاگاندای مخالفین رژیم است. آخر این خبرها چنان غیرقابل باور و غیر واقعی مینمود که حتی اگر هزار و یک دلیل هم میآوردی باز قابل باور نبود! آخه کدام احمقی باور میکند که یک کلید پلاستیکی ساخت چین کلید بهشت است و پشت آن در کلی هوری بهشتی منتظر! خریت هم بابا حد و مرزی دارد!
چند روز پیش مسئول ترور بانکی در کابل (کابل بانک) دستگیر شد، او را مقابل دوربین خبرنگاران آورده بودند تا خود توضیح بدهد چه کرده. جوان کم سن و سال تروریست گفت که کسی از القاعده به او کلید بهشتی داده و به او گفته وقتی که خودکشی انتحاری کردی میروی به بهشت! آنجا هوریها منتظر تو هستند! بیچاره جوانک که سن و سالی نداشت وقتی این جملات را میگفت یک نوع خنده بیگناهانهای بر چهرهاش پدیدار شده بود!
گیریم که چند جوان نادان را با این ترفندها فریب دادید! آیا باید خودتان را هم فریب بدهید!؟ حضرات مسلمان چندان این فریبکاری را تکرار کردهاند که خودشان هم باورشان شده! نشنیدهاید میگویند، دروغ را چندان تکرار کن که خودت هم باورت شود!؟ حالا حکایت کار دجالهای حکومتی شده!
اتحادیه اروپا در آخرین تلاشاش برای منزوی کردن سران رژیم دست به تحریم چندتایی از مهرههای درشت رژیم آخوندی زده است. حضرات هم برداشتهاند در یکی از نشریات اینترنتی خود بنام صراط تیتر زدهاند:
اتحادیه اروپا لیست بهشتیهای ایران را منتشر کرد! خوشا به سعادت
مصباح، شریعتمداری، یزدی، فیروزآبادی و… منبع
به قول معروف خود گویم و خود خندم، به به چه هنرمندم!
میگه ورژین دوم منشور جنبش سبز رو دیدی!؟ میگم آره! میپرسه اونو خوندی؟ میگم آره تا اونجایی از منشور رو خوندم که رسیدم به “گنجینة اسلامی،ایرانی”. همین جا که رسیدم دیگه نخوندمش! چه معنی میده اینها هنوز اسلام رو جلو نام ایران میآورند، برای اینها هنوز اسلام مهم تر از ایران است! آره بابا این اسلامگراها آدم بشو نیستن! اصلا چه لزومی داره که یک آدم لامذهب یا یهودی یا مسیحی یا چمیدانم هزار و یک مذهب دیگر، چرا چنین اشخاصی باید برای این جنبش سبز اسلامی جانفشانی کنند؟ چرا منی که میخواهم اسلام از بین برود، باید از این جنبش اسلامی سبز دفاع کنم!؟ آخه مگه من مازو هستم که باعث بشوم دشمن من به قدرت برسد!؟ اصلا بگذار فعلا این اسهال طلبها و اقتدارگراها یکدیگر را تحلیل ببرند، وقتی اینها همدیگر را خونین و مالین کردند و دیگر نای نفس کشیدن نداشتند آنگاه نوبت ما خواهد رسید. فعلا باید دست روی دست گذاشت اجازه داد اسلامیستهای گونه گون یکدیگر را سلاخی کنند بعد نوبت ما خواهد رسید.
پس اگر شما هم مثل من در چهارچوب “گنجینة اسلامی،ایرانی” نمیگنجید، دلیل نکرده بروید توی خیابان جان خودتان را به خطر بیندازید تا مثلا “نخست وزیر امام راحل” به قدرت برسد! یا مثلا کروبی که 32 سال با این حکومت همراه و همکار بوده و حالا هم تصمیم ندارد دست از خشتک اسلام بردارد به قدرت برسد! اصلا من و شما سر پیازیم یا ته پیاز!؟
در کمتر از یکی دو ماه دو رژیم کشورهای عربی سرنگون شدهاند! سومی در حال سرنگون شدن است و چند کشور عربی هم در راهاند. در عوض در کشور خودمان همان جایی که حاصلخیز ترین سرزمین از نظر انقلاب است، امروز پس از سالها جنایت حکومت آخوندی، ما هنوز “اندر خم یک کوچهایم”. از همه خنده دار تر اینکه وقتی خودمان را با عربها مقایسه میکنیم چنان از خود راضی هستیم که عربها را اصلا قبول نداریم!
حالا دوتا ابراز عقیده، یا شاید بهتر است بگویم دوتا اعلام موضع را با هم بخوانیم یکی ایرانی است و دیگری عرب:
1. معاون سفير ليبی در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن درخواست برکناری معمر قذافی، رهبر ليبی، او را به نسل کشی متهم کرده و اعلام کرد بايد در دادگاه جنايات جنگی محاکمه شود.
2. اعتراض شورای فعالان ملی- مذهبی به بازداشت تقی رحمانی: شورای فعالان ملی مذهبی روز دوشنبه در بيانيهای بازداشت تقی رحمانی، نويسنده و يکی از اعضای اين شورا را «غيرقانونی» خوانده و محکوم کرده است و بازداشت فعالان سياسی را در راستای «سياست های ايران برانداز» ارزيابی کرده است.
بابا این مشنگها دیگه کی هستند!؟ واقعا ملت ایران چرا گرفتار این گاگولهای سیاسی شده!؟ چرا ملت ایران نمیتواند حتی به اندازه کشور لیبی که یک کشور قبیلهای است پیشرفت سیاسی بکند!؟ چرا ما باید گرفتار این عجوبههای قرن بشویم، در صورتی که حتی عقب افتاده ترین کشورهای عربی هم دارند قدمهای استواری بر میدارند! چرا ما به این روز افتادهایم!؟
بنا به گفته چند منبع امنیتی در تهران، بعد از وقایع 25 بهمن، سید علی خامنهای همراه با زن و فرزندان خود با دو ناو جنگی ایرانی به سوریه فرار کرده است. گفته میشود خامنهای بیشتر خواستار پناهنده شدن به ونزوئلا بوده است، ولی چاوز از پذیرفتن سید علی خامنهای سر باز زده و گفته است که ما نیازی به مذهب نداریم، بهتر است خامنهای برود سوریه. در عوض به گفته همین منابع، چاوز با پناهنده شدن معمر قذافی به ونزوئلا توافق کرده است!
گفته میشود دلیل توافق آمریکا و اسرائیل با عبور این دو ناو جنگی از آبراه سوئز هم همین موضوع است. به گفته منابع امنیتی غرب، آمریکا پس از اطلاع از اینکه خامنهای در این ناوهای جنگی مخفی شده، عبور این دو ناو جنگی ایرانی را مشروط به این کرده است که انتقال قدرت در ایران بدون خونریزی انجام شود! به گفته منابع آگاه دلیل تاخیر عبور این ناوها هم همین مساله توافق آمریکا ست. گفته میشود آمریکا برای اطمینان از کوتاه آمدن ملاها در تهران سعی دارد تا با کمک مصر از عبور این دو ناو تا چند روز دیگر از آبراه سوئز جلوگیری کند. به گفته همین منابع عبور این دو ناو تا پنجشنبه یا جمعه آینده به تاخیر خواهد افتاد.
اگر حکومتی گمان میبرد در برابر این نیرو قادر است حکومت کند! باید گفت که اولین کاری که چنین رژیمی باید انجام دهد عوض کردن کارشناسان نادانی است که به چنین رژیمی القا کردهاند که قادر است در مقابل نیروی لایزالی به این وسعت و پایمردی قدرت را حفظ کند.
انقلاب 57 یک صدم این نیرو را نداشت! اگر رژیم شاه سرنگون شد نه به علت پایداری مبارزان آن سالها بود، بلکه بیشتر بخاطر این بود که رژیم شاه به اندازه حکومت سید علی جنایت پیشه نبود و با اولین درگیریها از میدان بدر رفت. حکومت آخوندی با اینکه 32 سال است حکومت خون و ترور راه انداخته ولی امروز دیگر به مرز سرنگونی رسیده، دلیل و علت اصلی آن را هم در شعارهایی که در ویدئو داده میشود میبینید “ما بچههای جنگیم بجنگ تا بجنگیم”. این جوانان 32 سال با این حکومت مبارزه کرده اند هشت سال جنگ دیده اند و اکثرا در همین رژیم به دنیا آمدهاند به سخن ساده فولادهای آب دیده ای هستند که حالا آماده گرفتن حق خود شدهاند.
اینها که امروز حکومت سید علی را به چالش کشیدهاند با آن جوانانی که حکومت شاه را سرنگون کردند، فرسنگها فاصله دارند و با اینکه یک نسل از آن تاریخ بیشتر نمیگذرد، با این حال این جوانها که من میبینم بیشتر از ده نسل رشد کردهاند و بیشتر از صد برابر شهامت آنهایی را دارند که انقلاب قبلی را بثمر رساندند!
آن یلهایی که در فیلم بالا دیدید رزمندگان خط مقدم هستند، از آن سهمگینتر نیروی فرهنگی است که مثل یک لشکر نامرئی روز به روز دارند ستونهای خیمه بلاهت سید علی مفلوک را از ریشه نابود میکنند، درست مثل موریانه به ریشه اسلام و حکومت اسلامی چسبیدهاند و زره زره آنرا تحلیل میبرند. این نبرد که شروع شده برای پاک کردن ایران است، برای پاک کردن ایران یک بار برای همیشه از ننگ کثافات اسلامی و تا نابودی آن فاضلابی که اسلام در ایران پی ریزی کرده ادامه خواهد داشت.
رژیمی که تصمیم گرفته بود زنها را به پستوی خانهها برگرداند! گمان نمیکرد که چنین امری در ایران غیر ممکن است سپیده رئیس سادات
رقص را عنصری نامطلوب و طاغوتی نامید و آنرا از همه سطوح حذف کرد! حالا با همان رقص قران و ایدئولوژی شان را به چالش میکشند. شاهرخ مشکین قلم: رقص بی همتای دار با نوای قرآن
سینما را کرد سینمای متعهد! حالا چنان به سر آن تعهدها آمده که آقایان مات از این همه خلاقیت بجز تماشا کار دیگری نمیتوانند بکنند! همین دیروز فستیوال برلیناله
حکومتی که میخواست همه چیز را در ایران اسلامی کند، حالا همه اسلامش به باد فنا رفته و آماده سرنگون شدن است!
این متن در بخش پیام وبلاگ نوشته شده.
اصلا قصد اختلال یا جسارت پیشنهاد ندارم ولی اگه به نظرتون منطقی میاد لطفا این موضوع رو در وبلاگتون بنویسن
…………….
همه شنیدیم که برادر یکی از شهدا چند روزه بازداشت شده
دوستان هنرمند
دوستان کرد
دوستان سنی
دوستان دانشجو
شهیدی که شما دادین برادرش در زندانه
امیدش به شماست
ندیدم ازش حمایت کنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه منطقی میدونین
برای حکومت شرط گذاشته بشه
که تا یک شنبه قانع رو آزاد کنن
ازتون استدعا دارم
اگه برای این دو جوون ارزش قایلین
اگه میخواین تو دهن کیهان جنایت کار بزنین
لطفا در باره این دو موضوع در وبلاگ هاتون و کل اینترنت گفتگو راه بیندازیم
بذاریم خون من و تو که شاید فردا
کشته بشیم و نباشیم
با خون برادران و خواهران کشته شدمون ،رهبر ما باشن
حاج حسن آقای بیخدا …برادر عبدالقادر بلوچ…قربون اون بلو چی نوشتنت
…نانا زولا ی مهربون و بد دهن
دوست خلاقم اندرمال خالق رو و یارو
تلویزیون های 7/24 که نمیدونیم کجای دنیا هستین
تلویزیون پارس
کانال وان
دوست بختیاری پارس که به ما آموزش تیر کمون ساختن میدین
جناب بهرام مشیری نگران هویت ایران و ایرانی
آقای تور جان قیل قیل کن
دکتر خزغلی مغضوب پدر
دوستان طرفدار خاتمی که 8 سال براتون شعار دادیم
دوستان طرفدار محسن رضایی که به ما که هیچ…به بختیاری بودن خودش خیانت کرد
دوستان نهاد مردمی
دوستان اهل طریقت که میدونیم ماه پیش با اجتماع کردن.دوستان زندانی تون رو در اصفهان و الیگودرز آزاد کردین
نیک آهنگ کوثر خود نویس با اون هاله زردت
سارا جون چه کدیور هستی چه نیستی
دکتر مهاجرانی و دکتر بنی صدر و دکتر سازگارا
دوستان پیک نتی و پیک ایرانی
دوستان هکر و وی پی ان ساز که آزادی بیان در ایران مدیون شماست
دوستان روز و امروز و رادیو فردا
دوستان آذری و ترک و مازنی و خراسانی و لر و عرب و …((واقعا زیادیم))
دوستانی که توی بی بی سی(بیبی سکینه سابق)مشغولین…آقای چالنگی و خانم درخشش شیک پوش و متین…آقای دکترسیروس آموزگار که حرف زدن صحیح رو از شما یاد می گیرم
و عشق به ایران رو از خواهرتون
که هنوز اینجا در ایران هستن
دوستان پان ایرانیست
دوستان آته ایست
دوستان فمینیست
کروبی….ای شیخ ی که فتنه به جان آقا افکندی
آقای میر حسین که تازه فهمیدیم دختراتون تو ایرانن و به بهانه تحصیل و به قصد خوشگذرانی از جیب این ملت به اروپا و امریکا نرفتن
وهمه دوستانی که بسیارند
و همه دوستانی که همچون من خس و خاشاکند و بسیاریم
و بسیاریم…و بسیاریم
…
خیلی ساده می گم
اگر صانع رو جاسوس کیهان نمی دونین
اگر برای شجاعت برادرش ارزش قایلین
اگر برای خون این دو برادر و خون شهید ایستاده حرمت قایل هستین
با اینکه مخالف عقاید خیلی از شما هستم
ولی عاجزانه استدعا می کنم
بخاطر گرمای خون دوستان جوانمان
به خاطر دل داغدیده مادر صانع و قانع
از شما استدعا می کنم
هدف مند تر باشیم و روز یکم اسفند رو در کنار هفتم صانع، روز آزاد سازی قانع قرار بدیم
اگر این کلام ناچیز من به نظر شما منطقی هست
توی اینترنت انعکاس بدین
تا شاید بتونیم آزادش کنیم
حداقل توی زندان حسین بازجو بشنوه که بخاطرش راهپیمایی شده و طاقت بیاره
من حتی وبلاگ هم ندارم
ولی اگه برای ایستاده مردن جوانا ارزش قایلین لطفا این جسارت من رو به عنوان پست بگذارین
و دوستان کرد
دوستان سنی
که می دونیم در همه جای ایران هستین
دوستان هنرمند
دوستان دانشجوی تهرانی
دوستان هوادار مرحوم منتظری خصوصا
فرزندان ایشون
دوستان ادواری و تحکیمی
و…و…و….مادران داغدار پارک لاله
ما شما رو به عنوان صاحبان عزا میشناسیم
هر کدوم از شما که خودش رو عزادار یا صاحب عزا میشناسه
به برادر صانع کمک کنه
و روز یکشنبه اول اسفند رو در یک پست اختصاصی به آزاد سازی قانع به هر نحو تخصیص بده
من حتی وبلاگ هم ندارم ولی روز یکشنبه به خیابون مبرم
تا در کنار همه دوستان
اییییییییستاده بمیرم
[۶ تیر]: گزارش صداوسیمای ایران از حمله به اسکله طاهرویی سیریک. سنتکام جزئیات بیشتری از حملات آمریکا به ایران در واکنش به حمله به کشتی تجاری منتشر کرد
بیبیسی: خبرنگار صداوسیمای ایران در سیریک گزارش داد که ساعت ۲۳:۱۵ جمعهشب به وقت محلی، صدای انفجاری در محدوده اسکله طاهرویی شنیده شده است.
او به نقل از یک منبع آگاه نظامی گفت این صدا ناشی از اصابت یک پرتابه به محدوده اسکله طاهرویی بوده است. جزئیات بیشتری درباره خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.
رادیوفردا: وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنجشنبه اعلام کردند که مقابله با نیروهای نیابتی و برنامه موشکی ایران برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه ضروری است و هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با تهران نیز قابل بازگشت بوده و به پایبندی ایران به توافق با آمریکا بستگی خواهد داشت. آنها در بیانیهای مشترک ... متن کامل
[۴ تیر]: روایتی از گفتگوهای پشت پرده؛ از طرح «تغییر رژیم» در ایران تا جمله «اسرائیلیها دیوانهاند»
ارونیوز: این اظهارات تند رئیسجمهوری آمریکا در جریان یک تماس تلفنی با جرد کوشنر، داماد او و استیو ویتکاف، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و همچنین نتانیاهو مطرح شده است.
طبق این گزارش، طرفین در حال بررسی طرح ۲۰ مادهای صلح غزه بودند؛ طرحی که ترامپ در سپتامبر ۲۰۲۵ ... متن کامل
[۲ تیر]: قالیباف در مسقط؛ ایران: هرمز به قبل از جنگ بازنمیگردد، عمان: بر عبور بیعوارض کشتیها تاکید کردیم
ارونیوز: میانجیگران اعلام کردهاند که ایران و ایالات متحده توافق کردهاند تا خطوط ارتباطی مستقیمی برای باز نگه داشتن این مسیر حیاتی کشتیرانی و پایان دادن به درگیریها در لبنان ایجاد کنند. محمدباقر قالیباف به همراه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در مسیر بازگشت از سوئیس به عمان سفر کرد. مذاکرهکننده ... متن کامل
[۱ تیر]: نامه سرگشاده صدها دانشجوی شریف در اعتراض به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه
رادیوفردا: بیش از یک هزار دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف، در نامه سرگشاده به رئیس این دانشگاه، به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه اعتراض کردند و خواستار استعفای او در صورت ناتوانی در دفاع از دانشجویان و دانشگاه شدند.
فشار بر دانشجویان منتقد و مخالف حکومت جمهوری ... متن کامل
[۱ تیر]: «سردار دیپلمات»؛ قالیباف کیست و چطور به مهمترین مذاکره کننده ایران تبدیل شد؟
ارونیوز: حاشیهها نیز در اطراف نام «آقای خلبان» کم نیست؛ در طول سالهای فعالیت سیاسی او، مجموعهای از پروندهها و حاشیههای مدیریتی درباره او و اطرافیانش مطرح شده است؛ از ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: افشای جزئیات تازه از ترور نصرالله؛ از پنتهاوس ضاحیه تا پناهگاه مرگ، «او همیشه زیرزمین نبود»
ارونیوز: از پایان جنگ دوم لبنان در اوت ۲۰۰۶ تا اجرای عملیات «نظم نوین/Operation New Order» که در جریان آن حسن نصرالله در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ کشته شد، اکثر اسرائیلیها معتقد بودند که رهبر حزبالله در پناهگاهی عمیق در زیر زمین مخفی شده است. سالها به اسرائیلیها گفته میشد که نصرالله به ندرت از مخفیگاه خود خارج میشود و حتی سخنرانیهای ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: معاون دفتر رئیسجمهور خواستار برخورد قانونی با مداح تهدیدکنندهٔ پزشکیان شد
رادیوفردا: مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور، در شبکه اجتماعی ایکس مداحی را که رئیس جمهور ایران را تهدید به قتل کرده، «فردی گستاخ» نامید.
مهدی طباطبایی ضمن استفاده از عبارات توهینآمیز علیه این مداح خواستار «برخورد قاطع و قانونی» با او شده است.
[۳۰ خرداد]: توافق اخیر ترامپ با ایران در مقایسه با برجام؛ چه چیزی تغییر کرده است؟
رادیوفردا: توافق اخیر آمریکا و ایران برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور و بازگشایی تنگه هرمز، بهناچار با توافق برجام مقایسه میشود که ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ میان تهران و دولت وقت آمریکا به ریاستجمهوری باراک اوباما منعقد شد.
البته برجام با انتقاد شدید دونالد ترامپ، که بعد از اوباما به قدرت رسید، روبهرو شد و او در نخستین دورهٔ ریاستجمهوری خود در ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: اکسیوس: فرستاده کاخ سفید راهی سوئیس شده است
رادیوفردا: استیو ویتکاف، فرستاده کاخ سفید، در آستانه برگزاری احتمالی گفتوگوهای هستهای با ایران راهی سوئیس شده است.
یک مقام آمریکایی با ذکر این خبر به اکسیوس گفت انتظار میرود نخستین دور مذاکرات درباره توافق احتمالی هستهای با ایران در سوئیس برگزار شود.
[۲۸ خرداد]: پزشکیان یادداشت تفاهم اسلامآباد را امضا کرد
تهران_ ایرنا_ متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی آمریکا-رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، در اولین دقایق بامداد پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ توسط روسای جمهور ایران و آمریکا امضا شد.
[۲۸ خرداد]: انتشار تصاویر امضای توافق بهدست سران دو کشور
رادیوفردا: کاخ سفید و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، تصاویری از امضای سند کاغذی توافق بهدست روسای جمهوری دو کشور منتشر کردند. کاخ سفید در حساب خود در شبکۀ ایکس، ویدیویی را منتشر کرده که دونالد ترامپ را در حال امضای نسخۀ کاغذی این سند نشان میدهد.
از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا هم عکسهایی را از امضای این سند بهدست ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: توافق با آمریکا و صندوق سرمایهگذاری در ایران؛ رویترز: تعهد تامین نیمی از ۳۰۰ میلیارد دلار گرفته شد Copyright AP Photo
ارونیوز: به گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، در چارچوب توافق ایران و آمریکا یک صندوق خصوصی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای جذب سرمایهگذاری ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران از آغاز جنگ در حملات آمریکا آسیب دیدهاند
بیبیسی: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند که از زمان آغاز جنگ، بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران، از جمله مقر فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حملات آمریکا و اسرائیل آسیب دیدهاند.
تصاویر بررسیشده توسط بخش راستیآزمایی بیبیسی نشان میدهند پایگاههایی در سراسر ایران در حملات آمریکا به شدت آسیب ... متن کامل
[۲۵ خرداد]: تفاهمنامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا نهایی شد؛ ترامپ دستور لغو محاصره دریایی را صادر کرد
ارونیوز: آقای شریف ضمن تشکر از آمریکا و ایران به دلیل «تعهد به یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مناقشه» از تلاشهای میانجیگرانه قطر، عربستان سعودی و ترکیه قدردانی کرد.
آقای شریف نوشت: «اکنون که توافق برقرار شده است، میانجیها مجموعهای از نشستها را در این هفته تسهیل خواهند کرد. ... متن کامل
[۲۴ خرداد]: امید مقامات ایرانی به نهایی شدن تفاهمنامه اسلامآباد؛ رسانهها: هیئت قطری بار دیگر وارد تهران شد
ارونیوز: خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرهکننده نوشت که تهران هنوز تصمیم نهایی خود را درباره تفاهمنامه پیشنهادی اعلام نکرده و «بررسی ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی» پیشنهادهای مطرحشده همچنان ادامه دارد. به گفته این منبع، نهادهای مسئول در حال «ارزیابی ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تفاهم با آمریکا: در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم
بیبیسی: اسماعیل بقايی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: «ما در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم. از این رو، نکتهای که آقای دکتر عراقچی درباره نزدیک بودن به تفاهم مطرح کردند، نکتهای دقیق و قابل توجه است.»
او در مصاحبهای که در رسانههای داخلی ایران منتشر ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: ترامپ: جنگ با ایران را به پایان رساندیم
بیبیسی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجددا در خصوص ایران صحبت کرده و از جمله گفته است که ایالات متحده امروز به «جنگ با ایران پایان داد.»
آقای ترامپ ساعاتی پیش اعلام کرد که که دو طرف بر سر یک «یادداشت تفاهم بسیار قوی» برای توقف جنگ به توافق رسیدهاند.
[۲۱ خرداد]: ایران تنگه هرمز را «تا اطلاع ثانوی» بست
ارونیوز: شنیده شدن صدای انفجار مهیب در تنگه هرمز، صدا و سیمای ایران بعدازظهر پنجشنبه گزارش داد که صدای انفجاری در سواحل خلیج فارس و در محدوده تنگه هرمز شنیده شده است، اما منشأ و علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست.
خبرنگار صدا و سیما که در نزدیکی این منطقه مستقر است، بدون ارائه جزئیات ... متن کامل
[۲۱ خرداد]: چرا ترامپ به جزیره خارگ چشم دوخته است؟
بیبیسی: خارگ جزیره صخرهای کوچک است که تنها ۱۵ مایل دریایی (۲۴ کیلومتر) با ساحل ایران فاصله دارد.
با وجود مساحت نسبتا اندک آن، این جزیره یکی از حیاتیترین بخشهای زیرساخت انرژی ... متن کامل