یکی دو هفتهای است در منزل خُسن آقا درگیری جناحی درگرفته و خُسن آقا زیرفشار شدید امنیتی سیاسی قرار گفته و همه اینها برای اینکه خُسن آقای بیچاره را مجبور کنند که مسافرت تابستان را برویم ایتالیا! حقیر هم که بطور کلی با شارلاتانیزم و مافیاسالاری مشکل اساسی دارم با این مسافرت مخالفت داشتم. چه معنی میدهد آدم برود مملکتی که مافیا حرف اول را میزند، برلوس کونی سالها با رای مردم بر آنجا حکومت کرده، خلاصه اینکه مملکتی که این چنین ملتی دارد اصلا برای مسافرت جایز نیست!
خلاصه فشارها چنان زیاد شد که مجبور شدیم از مواضع سیاسی عقب نشینی کنیم و قبول کنیم برویم ایتالیا. بعد فرمودند باید یک سری هم برویم پیزا. اینجا بود که رگ گردنمان ورم کرد و فرمودیم: ایتالیا را با فشار قبول کردیم ولی الا و بلا اگر گردن به این ننگ بگذاریم و کلی پول خرج کنیم برویم یک برج کج مج را ببینیم که اگر آرشیتکت آنرا برای ما ساخته بود حتما از او به علت حیف و میل اموال و ساختن یک برج کج و کوله شکایت میکردیم. این دیگه چه صیغهای است که آدم برای یک ساختمان معیوب این همه سر و دست بشکند! تو گویی خر دجال است این برج معیوب! جماعت مخالف، استدلال میکردند که درست است که کار آرشیتکت عیب و ایراد داشته ولی خوب حالا این برج تبدیل شده به یک بنای تاریخی! ما هم با یک بدل درست حسابی زیر یک خم مخالفین را گرفتیم و فرمودیم: پس حالا که این طور است ما هم شما را سال آینده وسط تابستان گرم و سوزان میبریم زیارت مقعد(مرقد) امام! یک دفعه دیدیم با این بدل جملگی چشمشان چهارتا شد. فرمودند مگر ما مسلمان هستیم که برویم زیارت مقعد امام. فرمودیم خوب این را هم به حساب یک مکان تاریخی بگذارید! مگر نه اینکه شما مثل بره افتادهاید دنبال بزها و میخواهید بروید به زیارت یک برج کج و معوج!؟ خوب حالا سال آینده هم بیفتید پشت سر بزهای مسلمان و بروید زیارت مقعد امام! هم زیارت است و هم سیاحت! خلاصه با این بدل خوشکل از دست برج پیزا خلاص شدیم و قرار بر این شد که تابستان برویم ایتالیا، به این شرط که هیچ کس حرف برج پیزا را بر زبان جاری نکند!
اسرائیل در آبهای بین المللی دست به قتل عام فعالان حقوق بشر زد که برای شکستن محاصره غزه دست به اقدام…
اینگونه جملات در اکثر تحلیلها و خبرهای این چند روز گذشته در اکثر رسانهها منعکس شد و کسی هم به آن اعتراضی ندارد، فقط این وسط یک نکته باریک درست به باریکی موی سر بر خُسن آقا آشکار نشد. و آن اینکه چرا این آدمهای بشر دوست و حقوق بشری همراه بعضی سیاسیون عازم بنادر غزه شدند!؟ تا آنجایی که من خبرش را داشتم، دست کم چند نفر از یکی از احزاب دست چپی نروژی، که عموما در اینگونه آکسیونها شرکت میکنند هم همراه این کاروان تا روز قبل از درگیری بودند، ولی درست روز قبل از درگیری سیاسیون از کشتیها پیاده شدند، یا گفته شده اجازه نیافتند سوار کشتیها شوند!
در ضمن تعداد زیادی از آنهایی که در درگیری شرکت داشتند و بعضی از آنها کشته و زخمی شدند هم عموما از احزاب افراطی حزب الله بودند. در این شکی نیست که همراه این سیاسیون سیاسی کار عدهای هم آدمهای غیر سیاسی و انسان دوست از همه جا بیخبر هم بودند، ولی!
کار سیاسیون سیاست ورزی است و از اینکه انسانهای بی گناه را فدای اهداف سیاسی خود بکنند هیچ عبایی ندارند، این را حداقل ما ایرانیها با گوشت و پوست خود لمس کردهایم.
یک نکته باریک تر از موی دیگری هم مرا در این ماجرا و ماجراهای مشابه شدیدا رنج میدهد و آن هم اینکه هرگاه ملت ایران خودش را آماده خیزشی بزرگ میکند یک اتفاقی از این دست میافتد و اذهان عمومی جهانی را از ایران به سوی چیز دیگری جلب میکند. عاقلان دانند شاید هم خُسن آقا به بیماری دایی جان ناپلئونی گرفتار شده!
میخواستم در این باره بیشتر بنویسم! میخواستم بنویسم که این چه ماجراجویی سیاسی است که آقای اردوغان را یک روز در آغوش آیت الله یک دست خودمان میاندازد، یک روز او را میفرستد گدایی در خانه اروپا برای ورود به بازار مشترک اروپا، یک روز او را شریک و یار و هم پیمان اسرائیل و آمریکا میکند، یک روز از حق اتمی شدن ایران دفاع میکند، حالا هم که شده سردسته صلح دوستان آدم و عالم و به اسرائیل قشون کشی میکند. خلاصه بگویم، میخواستم همه این چیزها را بنویسم ولی با خود فکر کردم حتما عدهای خواهند گفت خُسن آقا زده به سرش و دیوانه شده!
لطفا قبل از خواندن این مطلب، نوشته وبلاگ لویاتان (کرم به قلاب می زنیم، برای صید لجن خوار) را بخوانید
خیر قربان! مساله به این سادگیها که شما توضیح میدهید نیست! اگر بخواهیم بر اساس محاسباتی که شما مطرح کردید پیش برویم، سنگ روی سنگ بند نمیشود و عاقبت همه با این نوع استدلال بیگناه از آب در میایند! مثلا همین احمدی نژاد و خامنهای را هم میتوانیم با استدلال شما بیگناه جلوه دهیم.
عرضم به حضور مبارک شما که، بنده حقیر بیش از 30 سال است که با این رژیم مخالفم. خودم را نه انسانی رادیکال میدانم و نه چندان آگاه و نه مبارز. تنها چیزی که در من و آنهایی که آن طرف قضیه ایستادهاند متفاوت است این است که من خودم را مسئول میدانم، مسئول گفتار، رفتار و کردار خودم. همین یک زنجیر کفایت میکند که پای مرا ببندد و نگذارد که قدمی در راه پیشرفت رژیم منحوس جمهوری اسلامی بردارم. هیچگاه هم در این 30 سال سعی نکردهام قهرمان باشم و نه حتی مبارزه آنچنانی که در خور مطرح کردن انجام دادهام، ولی یک کار را در این سی سال کردهام و آن هم همکاری و همراهی نکردن با رژیم است.
خانم رضایی یا هر انسان مطرح دیگری درست به همین خاطر که بر جامعه تاثیر گذار تر از خُسن آقای یک لا قبا هستند مسئولیت بسیار بیشتری در مقابل جامعه دارند.
توجه داشته باشیم که ما انسانهای مدرن، خود را عضوی از جامعه میدانیم و در مقابل این جامعه که به ما هزار و یک هدیه بی مزد و منت میدهد، باید چیزی را در عوض پس بدهیم، اینگونه نیست که کسی در جامعه خود فقط از مزایای آن جامعه استفاده کند، ولی همین که موقع پرداخت هزینه شد پای خود را پس بکشد و حاضر به پرداخت هزینه نباشد. توجه داشته باشید که خانم رضایی نیازی ندارد زندان برود و حتی ابراز مخالفتی با رژیم بکند ولی این حداقل را (همراهی و همکاری نکردن بار رژیم) باید بپردازد و اگر نپرداخت و در عوض با رژیم همکاری کرد و از مزایای بیشتری هم در قبال این خدمت دریافت کرد، به این میگویند نمک خوردن و نمکدان شکستن، به این میگویند خیانت.
اگر استدلال شما را ملاک تشخیص قرار بدهیم میتوانیم استدلال کنیم که فلان قاضی هم تنها برای منفعت خودش است که حکم اعدام صادر میکند و اصلا هم سیاسی نیست!؟ خُسن آقا هم میتواند از فردا با رژیم دست رفاقت و برادری بدهد و تعطیلات را برود ایران عشق و حال و خاطره این همه سال دوری از وطن را زنده کند! خیر قربانت گردم این استدلال شما از اساس غلط است. هر انسانی در برابر جامعه خود مسئول است و این نمیشود که بگوییم خوب طرف سیاسی نیست پس هر غلطی دلش خواست بکند. اگر کسی بخواهد به این شکل با جامعه برخورد داشته باشد باید برود به دوران غار نشینی در آن صورت دیگر مسئولیتی ندارد!
اصلا این داستان سیاسی بودن و نبودن یک حرف مزخرف است، همه سیاسی هستند حتا آنهایی که تنها در جامعه نفس میکشند و هیچ غلط دیگری نمیکنند. همین که من و شما در جامعهای نفس کشیدیم مسئول هستیم که در پاک نگاه داشتن هوای آن خراب شده برای تنفس هوای پاک هم که شده تلاش کنیم.
پ.ن.:
اگر فرزاد کمانگر نیمی از این عشوههایی که خانم رضایی و پدر گرامشان برای رژیم میآیند برای رژیم آمده بود و تقاضای عفو کرده بود امروز زنده بود، ولی فرزاد سر بردار داد تا وظیفه و مسئولیت اش را در برابر جامعه انجام داده باشد. همشهری بیچاره من مجید توکلی هم اگر عشوگری به سبک خانم رضایی میدانست امروز بجای زندان و شکنجه در ناز و نعمت زندگی می کرد.
گفتههای اخیر دادستان تهران و نامه سرگشاده مهدی کروبی به آلت الله موسوی اردبیلی در همین رابطه مهم ترین سند پس از افشاگریهای آیت الله منتظری در رابطه با قتل عام 67 است. وقتی اشخاصی مثل دادستان تهران و مهدی کروبی که همه این سی سال گذشته در پستهای مهم و کلیدی قدرت بوده اند، چنین اشکارا اقرار به کشتارهای 67 می کنند، دیگر راه برگشتی باقی نمیماند. نامه اخیر درست مثل این میماند که قاتلی محل اختفای آلت قتاله را به دادستان نشان بدهد.
گرچه هیچگاه در کشتارهای 67 شکی وجود نداشته و قاتلان هم معلوم بودهاند، ولی اقرار شرکای جرم قاتل کجا و نشانههای قتل کجا؟ وقتی دادستان سعی میکنند قتلی را به اثبات برسانند، بهترین راه و روش این است که خود قاتل به قتل اقرار کند، ولی اگر قاتل حاضر به اقرار نشود، باید از مدارک و نشانههای موجود برای محکوم کردن متهم استفاده کرد. این روش دوم چندان ساده نیست و اکثرا اتفاق میافتد که دادستان از اثبات جرم عاجز می ماند، ولی وقتی که متهم خود اقرار کرد دیگر کار تمام است.
جالب ترین بخش این داستان غم انگیز اینجاست که یکی از شرکای جرم سعی دارد با اقرار به اتفاق افتادن قتل، قاتل اصلی را از اتهام تبرئه کند! جل الخالق این نمونه از شعبده بازی دیگر تا امروز نادر بوده و دیده نشده که یکی از شرکای جرم سعی کند متهم اصلی را از اتهام تبرئه کند. به نظر شما دلیل این کار چیست!؟ چرا یکی از متهمین که یقینا در رده بندی متهمین شاید متهم ردیف دهم، یازدهم یا شاید هم بیستم باشد، سعی میکند متهم ردیف اول را از اتهام تبرئه کند!؟ این گونه اتفاقهای خارق العاده تنها در حکومت امام زمان ممکن است!
این بخش از سخنان مهدی کروبی را بخوانید:
مصیبتبارترین مسالهای که اخیرا مطرح شده است و برای اولین بار چنین روندی را شاهد بودیم، اینکه در روزهای اخیر دادستان محترم تهران برای توجیه اقدام تشکیلات قضایی در رابطه با اعدام ۵ نفر از شهروندان ایرانی و در پاسخ به مواضع کاندیداهای معترض انتخابات و بهویژه در رد سخنان نخستوزیر زمان امام به سال ۶۷ اشاره کرده و اعلام میکند که چرا آقای موسوی در آن زمان به اعدامهایی که با حکم حضرت امام صورت گرفت اعتراض نکردند. ایشان همان حرفی را میزند که دشمن میگوید. تاکنون کسی در این باره این گونه حرف نزده است، چرا که تاکنون هیچگاه ریز آن قضایا بررسی نشده و چرایی آن مشخص نیست و هنوز ماجرا در ابهام قرار دارد و معلوم نیست که تا چه اندازه امام در این ماجرا دخالت داشتهاند و به نظر میرسد که ایشان برای توجیه عملکرد فعلی دستگاه قضایی در این شرایط چنین مسائلی را بیان میکند. اگرچه هدف اصلی وی از این صحبتها تهدید متعرضین به روش حکومتداری آقایان است اما غافل از آنکه کسی که وارد این صحنهها شده این تهدیدها برایش ارزشی ندارد و هراسی در ادامه مسیر و هدف به خود راه نمیدهد.
درست فهمیدید! مهدی کروبی متهم ردیف دهم یازدهم یا چمیدانم بیستم، سعی و قصد دارد از متهم ردیف اول به عنوان تخته نجات باقی مانده از کشتی قرق شده امام استفاده کند! در نتیجه نیاز دارد که تخته(کشتی شکسته) را اول از قرق شدن کامل نجات دهد، بعد خود را به این کشتی غرق شده آویزان کند؟ عجب آش شله قلمکاری دارد میشود این سیاست ایران! یکی نیست به حاج آقا کروبی بگوید آقاجان کشتی شکسته امام امت، حتی قبل از مرگ جسمی آن جنایت کار اعظم هم درهم شکسته بود، تنها شما ملوانان نادان و قدرت طلب درک نداشتید، چه اگر درک کافی داشتید باید میدانستید که کشتی شکسته امام امت شما را هم با خود به قعر دریا خواهد برد. باور کنید این اسهال طلبها اگر شعور سیاسی داشتند باید خیلی زودتر از اینها از آن کشتی شکسته بیرون پریده بودند.
——-
از نکات جالب دیگر نامه کروبی، این پاراگراف را هم داشته باشید، برای خنده بد چیزی نیست!
جای تاسف است که در شرایط فعلی هیچ مرجع قضایی که پناهگاه مردم باشد وجود ندارد، گویی که دستگاه قضا تنها شکل نمادینی است که عنوانی از آن باقی مانده و قرار نیست که مسوولانه و بدون دخالت گرایش سیاسی به بررسی مسائل پس از انتخابات بپردازد.
حاج آقا چنان حرف میزند که انگاری قبلا مرجعی برای دادخواهی ملت بیچاره ایران وجود داشته!؟ خیر آقا جان! این بساط از اول همین گونه بوده، فقط حالا گریبان خود شما را گرفته!
پ.ن.:
برای آنها که مدعی هستند خمینی از کشتارها خبر نداشته پیشنهاد می کنم سخنان خمینی را بشنوید. او در این ویدئو بصورت بسیار شفاف مدعی است که کم کشته و باید بیشتر کشت.
خصوصا ار دقیقه ششم ویدئو را ببینید آنجایی که خمینی جلاد عملا دستور کشتار صادر می کند.
داشتم در خبرها، خبر مربوط به مادران این سه گروگان آمریکایی را میدیدم، دیدم ای بابا این دولت اسلامی ما حداقل هر کاری نتوانسته بکند، توانسته جهان و جهانیان را به وحشت بیندازد و جو ترور در افکار جهانیان بکارد. به همین دلیل هم هست که به درستی این حکومت را حکومت تروریست پرور مینامند.
این سه مادر بیچاره از همه جا بی خبر و وحشت زده، چنان مسخ ابهت حکومت سید علی تروریست قرار گرفتهاند که از خود فاطی کماندوهای سیدعلی هم بیشتر خودشان را لای چادر و چاقچورهای اسلامی پوشانده بودند، تو گویی که همه عمر مسلمان بودهاند!
دلم میخواست یک خبرنگار تخس تصویر آنها را زمانی که برای اولین بار وارد خیابانهای تهران شدند را ثبت کرده بود و تصویر ایران واقعی را همراه با تصویر این مادران وحشت زده به دنیا نشان میداد، همان ایرانی که دخترانش دل شیر دارند و هر روز و هر ساعت، دولت آدمخوار سیدعلی را به چالش میکشند، دهن کجی میکنند و به گزمههای سید مافنگی انگشت بیلاخ نشان میدهند.
جالب اینجاست که حکومت سیدعلی فرزندان این سه مادر را ربوده به گروگان گرفته و بیش از ده ماه در زندان نگاه داشته، با این حال چنان ترسی در دل این بیچارهها انداختهاند که بجای پرخاش و تقبیح سیدعلی و حکومتاش، از محبتهای دولت تروریست پرور تشکر هم میکنند. بیچارهها چنان مسخ شدهاند که اگر به زودی از ایران خارج نشوند نمک گیر سیدعلی و آدمکش هایش خواهند شد.
اگر حال و روز این روزها را با روزهای پیش از انقلاب 57 مقایسه کنیم نکات زیر کاملا مشهود است.
1. به وضوح میبینیم که آگاهی مردم بیشتر از روزهای قبل از انقلاب 57 است.
2. تنفر مردم از حکومت آخوندی به مراتب بیشتر از رژیم شاه است.
3. ابزار مبارزه و آگاهی رسانی دهها حتی صدها برابر بیشتر از دوران 57 است.
4. وضع اقتصادی که اصلا قابل مقایسه نیست، تقریبا اکثریت مردم ایران زیر خط فقر زندگی میکنند. حتی لایههای متوسط و متوسط نزدیک به مرفه هم به روز سیاه نشانده شدهاند.
با این اوصاف حرکت مردم عاصی که پس از انتخابات شروع شد و هزینه زیادی هم پرداخت در یک حالت آچماز قرار گرفته و راه پیشبرد جنبش به نظر غیرممکن میآید.
به نظر من به چند دلیل این وضع بسیار مصنوعی و غیرعادی بنظر میرسد.
همه شرایط موجود نشان از این دارد که مردم اگر بتوان آنها را هدایت و رهبری کرد، آماده هر نوع عمل و عکس العملی هستند. این را میتوان در بین اقشار فعال دید، این همه هزینه دادن فعالان سیاسی خود شاهدی است بر این مدعا که اکثریت مردم ایران آماده هزینه دادن برای برچیدن حکومت آخوندی هستند. پس واقعا چرا حرکت به پیش نمیرود؟ اتفاقهایی که سال گذشته در روزهای پس از انتخابات رخ داد، کاملا مشهود بود که این رژیم آیندهای ندارد. با این حال پس چرا حرکت تقریبا متوقف شده!؟
به نظر من گروههایی درون جنبش سبز به صورت چرخ پنجم دشمن عمل میکنند. دلیل این رفتار بر میگردد به این مساله که عده زیادی از این افراد در مدت 31 سال حکومت آخوندی خودشان دستشان به خون ملت ایران آغشته است و به خوبی میدانند که اگر رژیم کاملا سرنگون شود، یقینا آنها هم باید پاسخگو باشند. به همین دلیل هم هست که هدف این گروه نه سرنگونی که درست برعکس حفظ رژیم با این هدف که خود بتوانند قدرت را به دست بگیرند، یک نوع جابجایی قدرت بدون فروریختن ساختار و ستونهای اصلی آن.
از خودتان پرسیدهاید که چرا پس از یک سال، هنوز هیچ یک از سران اصلاحات حاضر نیستند حرفی از گزینه اعتصاب بزنند؟ مگر نه اینکه اعتصاب یکی از اساسی ترین ابزاری است که به وسیله آن میتوان به صورت مدنی هر رژیمی را به زانو در آورد؟
ممکن است کسانی مدعی شوند که رهبری و سامان دادن یک اعتصاب ابزارها و شرایطی را میطلبد که امروز هنوز آن شرایط مهیا نیست. هموطنان کرد ما نشان دادند که شکل دهی یک اعتصاب سراسری امکان پذیر است، حتی برای آن دسته از رهبرانی که در ایران نیستند. توجه داشته باشید که اعتصاب هفته گذشته کردستان بوسیله نیروهای خارج از کشور رهبری شده بود. در دنیای ارتباطات امروزی سامان دادن به چنین جنبشها و حرکتهای اجتماعی بسیار ساده تر از دوران انقلاب 57 است. فکرش را بکنید در آن روزها مخالفین رژیم شاه باید بوسیله شب نامه و ارتباطات حضوری (رودرو) اعتصابها را سامان میدادند و در بهترین حالت رادیوهای برون مرزی مثل بیبیسی در یک برنامه محدود یکی دو ساعته میتوانستند چنین اطلاعاتی را به جامعه منتقل کنند.
راستی چرا رهبران جنبش سبز که عموما از اصلاح طلبها هستند حاضر نیستند حتی حرف گزینه اعتصاب را به میان بیاورند!؟ برای امتحان هم که شده کافی است در یک حرکت اعتراضی کوچک این گزینه را آزمایش کرد. اعتصاب هزینهای بسیار کمتر از کشیدن مردم به خیابانها دارد و به راحتی میتوان فراخوانی برای یک اعتصاب محدود را داد و منتظر نتیجه آن شد و بعد اگر چنین گزینهای پاسخ مطلوب داد، میتوان آنرا گسترش داد و در مدت بسیار کوتاه رژیم را به زانو در آورد. حداقل این گزینه از اسب تراوایی که راه انداختند که محتمل تر و واقع بینانه تر است.
ولی همان گونه که پیش تر هم گفتم، گمان من بر این است که سران جنبش، حداقل آنها که تا امروز جزو خودیهای رژیم بودهاند، هیچگاه پا به چنین میدانی نخواهند گذاشت، چه به خوبی میدانند که اگر قطار سرنگونی رژیم به راه افتاد، دیگر قابل کنترل نخواهد بود. و یقینا اگر رژیم جمهوری اسلامی سرنگون شود، آقایانی که در این 31 سال دست در دست رژیم خونها ریختهاند باید پاسخگو باشند.
پ.ن.: مساله بازگشت علی وکیلی راد
برخلاف عده زیادی که از دست دولت فرانسه بخاطر بازگرداندن علی وکیلی راد عصبی هستند، من بسیار هم خوشحالم که این لجن ها را به ایران باز گردانند. توجه داشته باشید که این رژیم به زودی سرنگون خواهد شد. اگر کسانی مثل وکیلی راد هنگام سرنگونی رژیم در ایران باشند به راحتی میتوان دستگیرشان کرد و تحویل دادگاه داد، ولی اگر خارج از ایران زندگی کنند برای بازگرداندنشان مشکلات زیاد وجود خواهد داشت.
اون الدنگ قبلی وقتی جام زهر را سر کشید به روال همه ضحاکان جهان، بجای اینکه خود جان بدهد، جان جوانان را در کشتارهای 67 گرفت. این الدنگ که امروز بر تخت ضحاک تکیه زده از اون دیوث قبلی بسیار خونخوار تر است. مراقب باید بود که این حرام زاده یک دست، در این جام زهر نوشی که آمریکاییها به زور تنقیهاش کردند جان جوانان بیگناه را فدای شهوات قدرت طلبی خود نکند.
یقین بدانید اعدامهای اخیر هم برای شروع بوده تا جو رعب و وحشت را در جامعه برقرار کنند، تا مبادا کسی جرات کند و از آنها بازخواست کند که چرا بیش از هشت سال ملت را در هزار تنگنای تحریم قرار دادید و امروز بدون هیچ دستاوردی دارید حق مسلم! همان که به زبان خودتان حق مسلم مینامیدش را دو دستی تقدیم شیطان بزرگ میکنید!؟
[۶ تیر]: گزارش صداوسیمای ایران از حمله به اسکله طاهرویی سیریک. سنتکام جزئیات بیشتری از حملات آمریکا به ایران در واکنش به حمله به کشتی تجاری منتشر کرد
بیبیسی: خبرنگار صداوسیمای ایران در سیریک گزارش داد که ساعت ۲۳:۱۵ جمعهشب به وقت محلی، صدای انفجاری در محدوده اسکله طاهرویی شنیده شده است.
او به نقل از یک منبع آگاه نظامی گفت این صدا ناشی از اصابت یک پرتابه به محدوده اسکله طاهرویی بوده است. جزئیات بیشتری درباره خسارات یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.
رادیوفردا: وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روز پنجشنبه اعلام کردند که مقابله با نیروهای نیابتی و برنامه موشکی ایران برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه ضروری است و هرگونه تجارت و سرمایهگذاری با تهران نیز قابل بازگشت بوده و به پایبندی ایران به توافق با آمریکا بستگی خواهد داشت. آنها در بیانیهای مشترک ... متن کامل
[۴ تیر]: روایتی از گفتگوهای پشت پرده؛ از طرح «تغییر رژیم» در ایران تا جمله «اسرائیلیها دیوانهاند»
ارونیوز: این اظهارات تند رئیسجمهوری آمریکا در جریان یک تماس تلفنی با جرد کوشنر، داماد او و استیو ویتکاف، فرستاده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه و همچنین نتانیاهو مطرح شده است.
طبق این گزارش، طرفین در حال بررسی طرح ۲۰ مادهای صلح غزه بودند؛ طرحی که ترامپ در سپتامبر ۲۰۲۵ ... متن کامل
[۲ تیر]: قالیباف در مسقط؛ ایران: هرمز به قبل از جنگ بازنمیگردد، عمان: بر عبور بیعوارض کشتیها تاکید کردیم
ارونیوز: میانجیگران اعلام کردهاند که ایران و ایالات متحده توافق کردهاند تا خطوط ارتباطی مستقیمی برای باز نگه داشتن این مسیر حیاتی کشتیرانی و پایان دادن به درگیریها در لبنان ایجاد کنند. محمدباقر قالیباف به همراه عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در مسیر بازگشت از سوئیس به عمان سفر کرد. مذاکرهکننده ... متن کامل
[۱ تیر]: نامه سرگشاده صدها دانشجوی شریف در اعتراض به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه
رادیوفردا: بیش از یک هزار دانشجو و فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی شریف، در نامه سرگشاده به رئیس این دانشگاه، به «تشدید فضای امنیتی» در دانشگاه اعتراض کردند و خواستار استعفای او در صورت ناتوانی در دفاع از دانشجویان و دانشگاه شدند.
فشار بر دانشجویان منتقد و مخالف حکومت جمهوری ... متن کامل
[۱ تیر]: «سردار دیپلمات»؛ قالیباف کیست و چطور به مهمترین مذاکره کننده ایران تبدیل شد؟
ارونیوز: حاشیهها نیز در اطراف نام «آقای خلبان» کم نیست؛ در طول سالهای فعالیت سیاسی او، مجموعهای از پروندهها و حاشیههای مدیریتی درباره او و اطرافیانش مطرح شده است؛ از ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: افشای جزئیات تازه از ترور نصرالله؛ از پنتهاوس ضاحیه تا پناهگاه مرگ، «او همیشه زیرزمین نبود»
ارونیوز: از پایان جنگ دوم لبنان در اوت ۲۰۰۶ تا اجرای عملیات «نظم نوین/Operation New Order» که در جریان آن حسن نصرالله در روز جمعه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ کشته شد، اکثر اسرائیلیها معتقد بودند که رهبر حزبالله در پناهگاهی عمیق در زیر زمین مخفی شده است. سالها به اسرائیلیها گفته میشد که نصرالله به ندرت از مخفیگاه خود خارج میشود و حتی سخنرانیهای ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: معاون دفتر رئیسجمهور خواستار برخورد قانونی با مداح تهدیدکنندهٔ پزشکیان شد
رادیوفردا: مهدی طباطبایی، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی دفتر رئیسجمهور، در شبکه اجتماعی ایکس مداحی را که رئیس جمهور ایران را تهدید به قتل کرده، «فردی گستاخ» نامید.
مهدی طباطبایی ضمن استفاده از عبارات توهینآمیز علیه این مداح خواستار «برخورد قاطع و قانونی» با او شده است.
[۳۰ خرداد]: توافق اخیر ترامپ با ایران در مقایسه با برجام؛ چه چیزی تغییر کرده است؟
رادیوفردا: توافق اخیر آمریکا و ایران برای پایان دادن به جنگ میان دو کشور و بازگشایی تنگه هرمز، بهناچار با توافق برجام مقایسه میشود که ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ میان تهران و دولت وقت آمریکا به ریاستجمهوری باراک اوباما منعقد شد.
البته برجام با انتقاد شدید دونالد ترامپ، که بعد از اوباما به قدرت رسید، روبهرو شد و او در نخستین دورهٔ ریاستجمهوری خود در ... متن کامل
[۳۰ خرداد]: اکسیوس: فرستاده کاخ سفید راهی سوئیس شده است
رادیوفردا: استیو ویتکاف، فرستاده کاخ سفید، در آستانه برگزاری احتمالی گفتوگوهای هستهای با ایران راهی سوئیس شده است.
یک مقام آمریکایی با ذکر این خبر به اکسیوس گفت انتظار میرود نخستین دور مذاکرات درباره توافق احتمالی هستهای با ایران در سوئیس برگزار شود.
[۲۸ خرداد]: پزشکیان یادداشت تفاهم اسلامآباد را امضا کرد
تهران_ ایرنا_ متن یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی آمریکا-رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، در اولین دقایق بامداد پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ توسط روسای جمهور ایران و آمریکا امضا شد.
[۲۸ خرداد]: انتشار تصاویر امضای توافق بهدست سران دو کشور
رادیوفردا: کاخ سفید و خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، تصاویری از امضای سند کاغذی توافق بهدست روسای جمهوری دو کشور منتشر کردند. کاخ سفید در حساب خود در شبکۀ ایکس، ویدیویی را منتشر کرده که دونالد ترامپ را در حال امضای نسخۀ کاغذی این سند نشان میدهد.
از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا هم عکسهایی را از امضای این سند بهدست ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: توافق با آمریکا و صندوق سرمایهگذاری در ایران؛ رویترز: تعهد تامین نیمی از ۳۰۰ میلیارد دلار گرفته شد Copyright AP Photo
ارونیوز: به گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، در چارچوب توافق ایران و آمریکا یک صندوق خصوصی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای جذب سرمایهگذاری ... متن کامل
[۲۷ خرداد]: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران از آغاز جنگ در حملات آمریکا آسیب دیدهاند
بیبیسی: تصاویر ماهوارهای نشان میدهند که از زمان آغاز جنگ، بیش از ۵۰ پایگاه نظامی ایران، از جمله مقر فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حملات آمریکا و اسرائیل آسیب دیدهاند.
تصاویر بررسیشده توسط بخش راستیآزمایی بیبیسی نشان میدهند پایگاههایی در سراسر ایران در حملات آمریکا به شدت آسیب ... متن کامل
[۲۵ خرداد]: تفاهمنامه پایان جنگ میان ایران و آمریکا نهایی شد؛ ترامپ دستور لغو محاصره دریایی را صادر کرد
ارونیوز: آقای شریف ضمن تشکر از آمریکا و ایران به دلیل «تعهد به یافتن راه حل دیپلماتیک برای این مناقشه» از تلاشهای میانجیگرانه قطر، عربستان سعودی و ترکیه قدردانی کرد.
آقای شریف نوشت: «اکنون که توافق برقرار شده است، میانجیها مجموعهای از نشستها را در این هفته تسهیل خواهند کرد. ... متن کامل
[۲۴ خرداد]: امید مقامات ایرانی به نهایی شدن تفاهمنامه اسلامآباد؛ رسانهها: هیئت قطری بار دیگر وارد تهران شد
ارونیوز: خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم مذاکرهکننده نوشت که تهران هنوز تصمیم نهایی خود را درباره تفاهمنامه پیشنهادی اعلام نکرده و «بررسی ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی» پیشنهادهای مطرحشده همچنان ادامه دارد. به گفته این منبع، نهادهای مسئول در حال «ارزیابی ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره تفاهم با آمریکا: در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم
بیبیسی: اسماعیل بقايی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد توافق احتمالی ایران و آمریکا گفت: «ما در مرحله پایانی جمعبندیهای داخلی قرار داریم. از این رو، نکتهای که آقای دکتر عراقچی درباره نزدیک بودن به تفاهم مطرح کردند، نکتهای دقیق و قابل توجه است.»
او در مصاحبهای که در رسانههای داخلی ایران منتشر ... متن کامل
[۲۲ خرداد]: ترامپ: جنگ با ایران را به پایان رساندیم
بیبیسی: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مجددا در خصوص ایران صحبت کرده و از جمله گفته است که ایالات متحده امروز به «جنگ با ایران پایان داد.»
آقای ترامپ ساعاتی پیش اعلام کرد که که دو طرف بر سر یک «یادداشت تفاهم بسیار قوی» برای توقف جنگ به توافق رسیدهاند.
[۲۱ خرداد]: ایران تنگه هرمز را «تا اطلاع ثانوی» بست
ارونیوز: شنیده شدن صدای انفجار مهیب در تنگه هرمز، صدا و سیمای ایران بعدازظهر پنجشنبه گزارش داد که صدای انفجاری در سواحل خلیج فارس و در محدوده تنگه هرمز شنیده شده است، اما منشأ و علت دقیق این حادثه هنوز مشخص نیست.
خبرنگار صدا و سیما که در نزدیکی این منطقه مستقر است، بدون ارائه جزئیات ... متن کامل
[۲۱ خرداد]: چرا ترامپ به جزیره خارگ چشم دوخته است؟
بیبیسی: خارگ جزیره صخرهای کوچک است که تنها ۱۵ مایل دریایی (۲۴ کیلومتر) با ساحل ایران فاصله دارد.
با وجود مساحت نسبتا اندک آن، این جزیره یکی از حیاتیترین بخشهای زیرساخت انرژی ... متن کامل