Nov 25 2003

مطلب زیر را بدون کم

نوشته:     :::       Comments Off on مطلب زیر را بدون کم

مطلب زیر را بدون کم و کاست از پیک نت بریتان بازنویسی می‌کنم چون می‌دانم که اینروزها سانسور زیاد شده و این مصاحبه چیز با ارزشی است.

مصاحبه راديوئی فروهر، پس از قيام اسلام شهر را بشنويد

گلوی فروهر را بريدند زيرا فرياد زده بود:
ضد انقلاب سران حكومت اند نه مردم جان به لب رسيده

نه انتخابات دوم خرداد، بلكه قيام مردم در اسلام شهر تهران سرآغاز تحولاتی در جمهوری اسلامی شد كه امروز بعنوان اصلاحات مطرح است. آن قيام كه در واقع شورش مردم عليه خصوصی سازی و برنامه توسعه اقتصادی هاشمی رفسنجانی بود بشدت سركوب شد و گفته ميشود عده ای از مردم و حتی چند تن از نيروهای سپاه در آن كشته شدند. مطبوعات تحت كنترل علی فلاحيان و سعيد امامی بودند و جسارت پرداختن به اين رويداد بسيار مهم را نيافتند. كنترلی كه به يمن حضور مطبوعات و جنبش دانشجوئی در صحنه سياسی كشور ناممكن شد و عليرغم سكوت يكی از نقش آفرينان اصلی آن حمله، يعنی آيت الله جنتی در نماز جمعه 19 تير 78 بسرعت در مطبوعات وقت منعكس شد و مردم در جريان آن قرار گرفتند. در قيام مردم در اسلام شهر بين واحد ضد شورشی كه به محل اعزام شده بود با نيروهای سپاه كه ابتدا به محل اعزام شده بودند نيز تيراندازی شد. واحدی كه نخست به محل اعزام شده بود، حاضر نبود به روی مردم گرسنه ومعترضی كه به خيابان ريخته بودند آتش بگشايد و به همين دليل نيز ابتدا در برابر واحد ضد شورش قرار گرفت.
انتخابات مجلس پنجم كه در آن يك فراكسيون اقليت طرفدار تحول به مجلس راه يافته و زمينه ساز انتخابات دوم خرداد 76 شد، درواقع از دل قيام اسلام شهر بيرون آمد و مستقيما متاثر از آن بود. آن قيام اوج قيام های نوبتی بود كه در قزوين، همدان، مشهد، ملاير و زنجان در همان دوران بوقوع پيوسته و سركوب شده بود. همه آنها در عرض يكسال و نيم روی داده بودند و قيام اسلام شهر اوج آن سلسله اعتراضات مردمی بود.
مطبوعات بسيار با احتياط و در حجمی بسيار اندك به اخبار شورش اسلام شهر پرداختند. منطقه ای كه دارای سوابق سنت های مذهبی بود و بسياری از نيروهای انقلاب 57 از آن برخاسته بودند.
داريوش فروهر يكی از تحليل گران آن زمان قيام اسلام شهر بود، كه نظراتش در مطبوعات انعكاس نيافت. او كه به تازگی از يك عمل جراحی مهره های ستون فقرات خويش به تهران بازگشته بود در يك مصاحبه راديوئی پايان يك فصل و آغاز فصل جديدی را در جمهوری اسلامی نويد داد. او از خيانت به آرمان های انقلاب 57 سخن گفت و از ضرورت مردمسالاری در ايران و اصلاحات سياسی. اين بانگ رساتر و خطرخيزتر از آن بود كه از سوی محافل مافيائی حاكم ناشنيده انگاشته شود. آن را برگی خونين در پرونده فروهر كردند و در كمين فرصت نشستند. آنچه كه او پيش بينی كرده بود در انتخابات رياست جمهوری 76 تحقق يافت. مردم در عظيم ترين حضور خود به آنچه كه وجود داشت گفتند “نه” و به خاتمی برای اصلاحات رای دادند.
بانگ بلند فروهر برای گشوده شدن فضای سياسی كشور و بازگشت احزاب واقعی و قديمی ايران به صحنه سياسی كشور همچنان در گوش مافيای قدرت طنين انداز بود و بيم آن می رفت كه اصلاحات تا آنجا پيش رود كه اين فضا را بگشايد و امثال فروهر به ميدان درآيند. قتل درمانی با هدف مقابله با همين روند تئوريزه شد و امثال حجت الاسلام حسينيان، حسين شريعتمداری، مهدی خزعلی پسر آيت الله خزعلی، علی لاريجانی و… به تدوين آن مشغول شدند. طرح به خدمت محفل عالی بردند و فرمان اجرای گام به گام آن را گرفتند. فروهر قربانی اين طرح شد. گلوی كسی را با كارد بريدند كه فرياد برآورده بود: “ ما ضد انقلاب داريم، اما اين ضد انقلاب سران خود جمهوری اسلامی كنونی اند. جان مردم به لبشان رسيده است. قيام اسلام شهر حاصل برنامه توسعه اقتصادی رفسنجانی است. احزاب بايد به صحنه باز گردند وانتخابات آزاد برگزار شود.
فروهر اين سخنان را در مصاحبه ای كه پس از قيام اسلام شهر با راديو دولتی آلمان كرد طرح كرد. نوار اين مصاحبه را كه اخيرا و درجريان دادخواست برای كمك مالی به پيك نت، توسط يكی از علاقمندان به پيك در اختيار ما قرار گرفته عينا می شنويد.
اينجا را كليك كنيد

نوشته: در ساعت: 3:27 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on مطلب زیر را بدون کم  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی