May 25 2002

سلام خانم آزاده سپهری بگمان

نوشته:     :::       Comments Off on سلام خانم آزاده سپهری بگمان

سلام خانم آزاده سپهری
بگمان من شما برداشت صحيحی از نوشته های ديشب من نکرديد. يا اينکه من برداشت صحيحی از پاسخ شما نکردم، مرا اصلاح کنيد چنانچه در اشتباهم. شما ميفرماييد:
بياييم بحث را از حالت «مردانه» دربياريم و انسانی اش کنيم. باورم کنيد من هدفی جز انسانی رفتار کردن نداشتم. انتقاد من نه از اين خاهر گرامی بود که به تن فروشی روی آورده بود .انتقاد من از رژيم بود که باعث و بانی اين پديده است. من نه به تجربه بلکه با عقل و خرد ميدانم که خود فروشی چه رنجی را به روح و جان انسانی وارد ميکند. من از قبل از شما و از ديگر هموطنان زنم عذر خواهی ميکنم چنانچه چين برداشتی از صحبتهای من شد. حدف من جلب افکار هموطنان به اجحافی است که به ما ميشود. ميگويم ما چون آنچه بر ايران و ايرانی در اين بيست وچند سال گذشته همه گير بوده و فقط به زن ايرانی نشده و شايد اين به بيراهه روی باشد اگر من وشما امروز بحثمان را بر اين گونه مسايل متمرکز کنيم.گرچه به اشکار ميتوان ديد که اجحافی که به زنان در ايران شده بمراتب بيشتر از مردان بوده است. اين طبعيت مذاهب است چون مذاهب مردسلار اند. من تمام نکاتی را که شما در مطلبتان نوشته بوديد به يقين قبول دارم و حتی چند نکته ديگر که شايد در آن ساعات نيمه شب به ذهن شما نرسيد به آن اضافه ميکنم. اجازه دهيد اين مطالب را اول گوشزد کنم و بعد به مسايل ديگر بپردازم.
1 – شما هم حتمآ ميدانيد که در جوامع عقب افتاده و اسلامی بخصوص پدر و مادر سالار والدين برای فرزندان به صلاح ديد خودهمسری انتخاب ميکنند. من حتی اين گونه ازدواج ها را هم خود فروشی مينامم. چون در اينگونه ازدواجها هم نوعی رابطه تجاری برقرار ميشود نه رابطه عاطفی. بطور کلی هرگونه ازدواج يا رابطه جنسی که غير عاطفی يا شهوانی و دو طرفه نباشد از نظر من خود فروشی است، زن يا مرد فرقی نميکند.
2 – دختران زيادی در ايران به خود فروشی کشيده ميشوند چونکه قبل از ازدواج “رابطه نامشروعی” داشته اند واين خود از نظر جامعه مذهبی ايران غير قابل قبول است و آنها را به اين راه ميکشاند.
3 – زنانی که به طريقی شوهر و نان آور ” خود را از دست ميدهند نيز با اين خطر روبو هستند.
دوست عزيز گمان ميکنيد من اين دردهای جامعه ايران را نميدانم!؟ پيداکردن دردها کار آسانيست ولی آيا علاج آن هم به همين سادگيست!؟ گمان نميکنم. اين کار نياز به زمان دارد و آگاهی دادن به نسل جوان. مشکلات جامعه ايران مشکلاتی خيلی پيچيده با رابطه های تو در تو و همچون کلافی سردرگم است. اجازه دهيد با همين چند سطر اين مطلب را خاتمه دهم و فقط گوشزد کنم که اختلافات من و شما و بيشتر ايرانيان بر سر مسايل بس پيچيده تری است.
در خاتمه برای اينکه از اين زندگی پر درد و غم خود و ديگران را برهانم دو بیتی را از شاعر مورد علاقه ام می آورم و شما و ديگران را با دلتنگی هايمان تنها ميگذارم به اميد اينکه روزی من و شما با افتخار از مام وطن صحبت کنيم.
دوران جهان بی می وساقی هيچ است     بی زمـــزمــه ساز عــراقی هــــيچ است
هــرچــــند در احــوال جهان مينگـرم     حاصل همه عشرت است و باقی هيچ است

نوشته: در ساعت: 3:51 am در بخش: اجتماعی

Comments Off on سلام خانم آزاده سپهری بگمان  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی