Dec 11 2002

دیشب فیلم مستندی دیدم از

نوشته:     :::       Comments Off on دیشب فیلم مستندی دیدم از

دیشب فیلم مستندی دیدم از تلوزیون آرتِ arte بنام SOUS LE VOILE DES APPARENCES (زیر چادر تظاهر)، این تلوزیون که متعلق به فرانسه و آلمان هست و بیشتر برنامه هاش به زبان فرانسه و آلمانی است، یکی از بهترین تلوزیونهای اروپاست مخصوصآ در زمینه فیلمهای مستند. فیلم با صحنه‌ای از گردهم‌آیی گروهی جوان که مدح علی میگویند، البته با ظاهری نه چندان مذهبی و باصدای بلند اشعاری را می‌خوانند، عکسهایی که بگمانم از علی است* روی دیوار نسب شده. جوانان همراه خواندن اشعار دست میزنند و با یک حالت خلسه و تکان دادن سر و اکثرآ چشمهای بسته، شعر میخوانند و دست میزنند. دو نفر که معرکه گردان صحنه هستند یکی با بلندگو اشعار را می خواند و دیگری یک ظرف شکلات را در دست دارد که در آخر معرکه گیری به سر آنها پخش می‌کند و اینها هم یک مرتبه علی و اینجور اراجیف را فراموش کرده همچون گرسنگان شکلات جمع می کنند، صحنه‌ی بسیار خنده داری است البه می‌تواند گریه آور هم باشد وقتی که به عمق فاجعه می‌نگری.
یک صحنه دیگر بسیجی‌هایی را نشان میدهد که در یک صبح ماه‌رمضان با لباسهای کاراته مشغول تمرین و نرمش هستند، قبل از اینکه مجری برنامه بگوید که اینها بسیجی هستند برای بیننده این امکان وجود ندارد که حدس بزند که اینها بسیجی هستند، چون کمتر کسی از آنها ریش و قیافه‌ی شناخته شده‌ی بسیجی دارد! برعکس چندتای آنها با آرایش موهایی همچون دوکاپریو به بیننده این تصویر را میداد که مثلآ انها یک عده جوانان عادی هستند در حال تمرین کاراته. رهبر آنها (مربی) بیشتر شبیه مرشدهای زورخانه بود تا سردسته‌ی بسیجی‌ها، با ریشی سفید. صحنه های بعدی هم کم و بیش بر روی بسیجی‌ها دور می‌زد و تهیه کننده با مهارت کامل در این فیلم شستشوی مغزی را که رژیم روی بسیجی‌ها انجام میدهد با استادی کامل به نمایش درآورده است. از صحنه‌های جالب این فیلم یکی هم سخنرانی خمینی است که در این سخنرانی خمینی چیزهایی را منع میکند که درست مشابه‌اش را رژیم ملاها در این 24 سال انجام داده است، این هم سخنرانی خمینی:
مرگ بر همه‌ی ظالم‌های دنیا، مرگ بر همه‌ی اونهایی که دارند مردمهای دنیا را و ملتها را میچاپند، اینها در حال مرگ هستند. دسیسه ها برای ایجاد اختلاف است و شما توجه داشته باشید که یک کلمه‌ی اختلاف آمیز از گناهان بزرگی است که مشکل است که خدای تبارک شما را بیامرزد.
شما فردا وارد می‌شید بر خدای تبارک و تعالی و در آنجا جواب باید بدهید.
ازقرار معلوم خمینی در حال حاضر درحال جواب دادن به خدای تبارک و تعالی است!!!
در قسمتهایی از فیلم هم که بیشتر در بخش آخر فیلم است از اصلاحات گفته می‌شود نیمه‌ی آخر فیلم بیشتر روی جوانانی است که دیگر جازبه‌های انقلاب مسخ‌شان نمی کند و مخصوصآ کوهنوردی جوانان را در روزهای تعطیل نشان می‌هد و تشنگی جوانان به داشتن دنیایی آزاد، در این قسمت تهیه کننده بیشتر تاکیدش مخصوصآ روی زنان است و تکاپوی آنها را برای بدست آوردن آزادی بیشتر به نمایش می گذارد. فیلم با آهنگی زیبا به پایان میرسد.
* من اینها را از هم دیگر تشخیص نمی‌دهم که کدام علی است و کدام محمد برای من هر دو شان یکی است عربهایی با عمامه و عبا.

نوشته: در ساعت: 12:03 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on دیشب فیلم مستندی دیدم از  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی