Nov 16 2008

استراتژی تحریم

نوشته:     :::       16 پیام

گروه های سیاسی که در جامعه جایگاهی دارند، همگی از سه لایه تشکیل می‌شوند. این سه لایه تشکیل می‌شود از لایه استراتژیست(نخبگان یا همان سواره نظام)، لایه دوم(میانی) انتقال دهنده استراتژی به لایه پائین‌تر است (پیاده نظام یا پستچی) و آخرین لایه هم سیاهی لشکر است(طبقه رای دهنده، یا عوام یا هر نام دیگری که بر آن بگذاریم).
این سه لایه که گفتم شامل همه گروه‌های سیاسی می‌شود چه گروه اسهال طلب‌ها، چه گروه اقتدارگراها، چه گروه‌های پراکنده درون رژیم و چه گروه های اپوزیسیون.
گروه‌های درون جمهوری اسلامی برای به دست گرفتن قدرت در هر مرحله از تقسیم قدرت با ورود نیروهای استراتژیست خود به میدان مبارزه، شروع به انتقال ایده‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های خود به لایه میانی می‌کنند و زمینه را برای بدست گرفتن قدرت مهیا می‌کنند و با انتقال ایده‌های خود به لایه میانی پیام خود را به لایه سیاهی لشکر منتقل می‌کنند و اگر در این نقل و انتقال‌ها موفق شوند و بتوانند نیروی سیاهی لشکر را تحت تاثیر قرار بدهند قدرت را بدست می‌گیرند.
متاسفانه درون نیروهای اپوزیسیون به علت پراکندگی و غیر متمرکز بودن، این سیستم کارایی کافی را ندارد و به همین دلیل هم هست که عموما از انتقال ایده‌های خود به سطح جامعه عاجز هستند و همین مساله باعث می‌شود که نیروهای درون حکومتی قدرت را بین خود تقسیم کنند و هر کدام به نوبه در مرکز قدرت قرار بگیرند.
مهم ترین این سه لایه برای کنترل قدرت لایه میانی است، این لایه مثل پستچی عمل می‌کند و پیام استراتژیست‌ها (راس هرمی‌ها) را به سیاهی لشکر منتقل می‌کند و هرچه این لایه در عمل خود موفق تر باشد، امکان برنده شدن گروه خود را افزایش می‌دهد.
لایه میانه که منتقل کننده استراتژی به لایه های پائینی است عموما از قشرهای دانشجویی و نیمه نخبه تشکیل می‌شود. این گروه را معمولا می‌توان در هر بزنگاهی مثل انتخابات از یک جناح به جناح دیگر جا بجا کرد. این جابجایی بستگی دارد به قدرت نخبگان و استراتژیست‌های راس هرم هر گروه و اینکه این لایه چگونه عملکردی داشته. آیا این لایه توانسته پیام را آنچنان که موثر واقع شود منتقل کند یا نه. اگر لایه نخبه بتواند جماعت بیشتری از پستچی‌ها را برای رساندن پیام خود به لایه سیاهی لشکر جذب کند یقینا پیروز میدان خواهد شد.
حالا ممکن است کسی بگوید در دنیای مدرن امروزی تلویزیون و دیگر رسانه‌ها کار لایه میانی را انجام می‌دهد! در پاسخ چنین استدلالی باید گفت که تله‌ویزیون در حکومت آخوندی یک وسیله غیر قابل اعتماد شده و دیگر آن کارایی و مشروعیت قبلی را ندارد و به علت سوء استفاده بیش از حد رژیم از این وسیله دیگر کارایی واقعی خودش را ندارد.
اگر می‌بینید گاهی اوقات گروه کوچک موسوم به ملی مذهبی‌ها می‌توانند حرکت‌هایی را در دانشگاه‌ها بوجود بیاورند به این دلیل است که در تاثیر گذاری بر این طبقه موفق‌تر عمل می‌کنند و درست به همین دلیل هم هست اگر می‌بینید یک مرتبه نیروهای طرفدار احمدی نژاد دانشگاه ها را اشغال می‌کنند. این نیز نشان از همین تاثیر گذاری این لایه بر کل اجتماع دارد. اگر می‌بینید اکثر انقلاب‌ها و تغییرات مهم از دانشگاه‌ها شروع می‌شود، علت‌اش دقیقا همین ساختار است. لایه های استراتژیست معمولا پشت پرده عمل می‌کنند و نیروهای میانی معمولا نیروهایی هستند که جرقه اولیه هر حرکتی را می‌زنند و به همین علت هم هست که این گروه اکثرا آسیب پذیرتراند و بیشترین آسیب‌ها را هم در درگیری‌های اجتماعی می‌بینند.
اگر می‌بینید که خاتمیست‌ها در آخر دوران‌شان یک مرتبه با یک رویارویی دانشجویی روبرو می‌شوند این همان علتی است که بعد تر باعث باخت اسهال طلب‌ها می‌شود و نیروهای دیگر وارد بازی می‌شوند.
این که می‌بینید حکومت آخوندی هنوز بعد از 30 سال می‌تواند قدرت را در چنگال خود نگاه دارد، این مساله است که اپوزیسیون حکومت قدرت تاثیر گذاری بر لایه میانی را ندارد و اگر هم در مقاطعی داشته در مقاطع کوتاهی بوده و قدرت کافی برای سرنگونی را نداشته است.
ادامه این مطلب را در نوشته یکی دو روز آینده بخوانید.

نوشته: در ساعت: 12:57 pm در بخش: انتخاباتی

16 پیام  |           

16 پیام به “استراتژی تحریم”

  1. عليرضا says:

    حُسن آقا! باز يکی به اسم تو در وبلاگ طاها بذری کامنت گذاشته و به ناقد بد و بيراه گفته!
    http://www.bazri.com/blog-pck-mws-84me/post/?262
    اين خلق الله وبلاگستان آدم نمی شن که نمی شن. آخه اين بزدلها چرا به اسم تو جای ديگه کامنت ميويسن؟

  2. سروش says:

    سلام خسن آقا , با عرض معذرت میخوام عرض کنم که
    اعتقادات شما مایه ی بدبختی ایرانی ها رو بیش از پیش فراهم میکنه و متاسفانه طرفداران خیلی زیادی هم در ایران داره.

  3. پاسخ به علیرضا:
    اون پیام رو من نوشتم و کسی بجای من پیام نگذاشته.

  4. پاسخ به سروش:
    اعتقادات من مایه بدبختی ایرانی‌ها میشه!؟
    عجب استدلالی!؟ کسان دیگری بر ایران حکومت می‌کنند ما باعث بدبختی هستیم!؟ شما این نوع استدلال قوی رو از کجا آموخته‌ای کاکو!؟

  5. مرتضی says:

    بزرگترین عامل حرکت دهنده مردم سید بزرگوار حضرت آیت الله کاظمی بروجردی مرجع تقلید شیعیان عالم می باشد.
    بر تمامی پویندگان راه سکولاریسم این است که به آقا لبیک بگویند تا با یک خیزش مردمی به رهبری آقا سکولاریسم را بر ایران حاکم کنیم.
    یا علی مدد.

  6. پاسخ به مرتضی:
    شما مطمئن هستی حالت خوبه!؟ آخه آدم حسابی اگه کسی سکولار باشه که به یک سید لبیک نمی‌گوید که!؟ تو فکر کردی ملت مثل خودت گوز تو مغزشون خورده که از چاه در بیان بیفتن توی چوله!

  7. عليرضا says:

    دفعه پيش که يه نفر به اسم جمال کامنت تو رو جايی ديده بود که بد و بيراه گفته بودی جا زدی و نوشتی که من از اين چيزا نمینويسم!!
    http://blog.hasanagha.org/2008/07/post_2388.php#comment-8190
    اين بار ميگی من نوشتم! من رفتم با زحمت اون کامنتو پيدا کردم تا بهت بگم خُسن آقا تو که با خودت روراست نيستی چطور سنگ ملت رو به سينه ميزنی؟! تو هم مثل شريعتمداری کيهان دودوزه بازی ميکنی. اسمت هم که قربانش برم مستعاره و مثل چريکها مخفی. اما دهنت ماشاالله گشاده و به همه ناسزا ميگی و تهمت ميزنی. خدا رو که قبول نداری پس اجرت به شيطون.
    ———–
    پاسخ:
    پاسخ: بنده با کسی رودربایستی ندارم و آنجایی که چیزی بنویسم همیشه نام خُسن آقا را زیرش می‌گذارم و نیازی هم ندارم که بعدا زیرش بزنم. حالا شما دنبال چه پروژه‌ای هستید بر بنده روشن نیست، ولی باور کنید قبل از شما خیلی‌ها از این پروژه‌ها برای من داشته‌اند و همگی نقش بر آب شده. این دام را بروید جای دیگر پهن کنید اینجا سیدی حاصل شما نخواهد شد.

  8. دكتر لائيك says:

    اسخ به بينش ِ مرتضائي ، نه مرتضي…..
    اسم من دكتر لائيك هست و منظورم از لائيسم ، بُت شنكيِ بُت اعظم مسلمان، يعني” الله” است … من به شعور كائنات تحت عنوان خدا اعتقاد وبا او ارتباط دارم….نياز به تائيد و تكذيب شما هم ندارم.
    من مامورِ جهود(يهود) و بهائيت،نيستم اگر مقالات چند سال اخير منرا در همين وبگاه ميخواندي درميافتي كه من ازاديان تعبدي ِ( ابراهيمي) ابزار بيزاري و تنفر ميكنم،و معتقدم يهوديت بدتر اسلام ، اسلام بدتر از مسيحيت و بهائيت گند تر از همه اشان ……من مامور تنوير افكارم، آنهم از سوي وجدانم نه مثل تو از طريق مزدوريم…ولي بدان ديگه حناي شما ، واپسگرا هاي سر زيرِ برف كرده در ذهن نسل ِ جديد چه ايران و نه جاي ديگه، هيچ رنگي نداره … وما موفق بوده ايم …..از زندان دهنت آزاد شو ، ميداني ؟ انسان توسط ذهنيتش محدود ميشه .و ميشه الله پرست..
    ماهي سياه كوچولويِ بهرنگي ، قبلا گفت، شما گوش نكردي …
    اگه ميخواي بدونين چي تو كله مرتضائيان و بروجرديان هست به بخش”گفتگو”مراجعه كن پاسخ شما آنجاست ….
    پاسخ من به بينش مرتضي است چون خودِ مرتضا نياز به پاسخ من نداره …چون ذهني صلب،تاريك گرد ، و متحجرانه داره ….
    شما ميگيد سكولار ….ميدانم برداشت شما از سكولار بخش قشري سكولاريسم يعني ُمد جدائيِ سياست و اداره جامعه از بخش عقيدتي مذهبي است…..سئوالات زير در اين باب مطرح است :
    1- شيعه” يعني” حضور ولايت فقيه در حكومت اسلامي ، يعني زمام و مديريت بر اساس قوانين و قواعد اسلام 1400 سال پيش يعني ضد سكولار-شيعه يعني راديكاليسم اسلامي – سئوال، تز و آنتي تز در كلام شماست از كدام ميخواهيد دفاع كنيد ؟تز يا آنتي تز؟ اگر سكولار ميخواهيد شيعه را فراموش كن، اگر شيعه ميخواهي سكولاريسم را ، چرا كه ايندو در تضادند…نياز به تبيين و ماست مالي شما ندارند شما 1400 سال سفيد را سياه و سياه را سفيد نشان داديد..( بروجردي شيعه نيست ؟يا داره شيعه رَپي خاتميي راه ميندازه)
    شما ميتوانيدبجاي سكولاريسم به سكسولاريسم بپردازيد توسط صيغه و متعه، خانه عفاف و برده داري جنسي….
    ديديد آدمهاي مثل بروجردي شما نعلين زرد ميپوشن و عقيق يماني بر انگشت ميكنند ؟، اينها سكولاريته ها ميگويند از اين طريق قدرت كمر وقوه باء شان را زياد كرده و سنت پيغمبر اسلام و مديريت حرمسرا را تقويت ميكند …….
    2- شما ميگيد سكولارِ آخوندي (يعني نگارشِ بومي شده سكولاريسمِ دموكريتي!!!! ) اوكي!، بزار ببينيم چطور مييشه.؟.. :
    آخوند شما ميره تو مسجد نماز ميخونه و خمس و ذكات بگيره صيغه انجام بده و احكام استحاضه تخلي استبراء يادِ مردم بده…..مدير هم ميره پشت ميزش مديريت سازماني انجام ميده ….انوقت شما ميپذيري اگه مديري كه مع الفارق از تصميمات آخوندي هست ، يهو عرق فروشي راه بندازه مثل جزيره كيش و يا ديگه نخواد عمليات تروريستي در جهان انجام بده ، انقلابيتان چونه صادر ميشه؟!چگونه ميخواهيد بمونيد وقتي توپ و تفنگ و پل يامفت نفت دستتون نيست ؟!؟ يا منظور تون از سكولاريته همون ديدگاهِ شيخ محمد خاتمي ؟؟!!
    چگونه استيلاي مذهبيتان را از صدا و سيما پخش ميكند؟ – نقش هژموني ممدلي چگونه در اداره جامعتان رعايت ميشه؟؟؟
    با مدرسِ دانشگاه صحبت ميكرديم حرفهاي منو كه شنيد گفت من قبول دارم كه اسلام از اول تا آخرش دري وريه !
    اما لازم آدم بعضي وقتها خودشو بزنه به خريت!! حالا هم وقت نمازه …….( خودتان قضاوت كنيد)
    از اسم توهم مرتضي برمياد كه مثل مرتضي علي كوهها را ميخهاي زمين بداني( نهج الباغه نيز بهآيه قران الجبال و اوتادا، تاكيدشده) و هر شخصي كه اين كشف عظيمِ ژئو فيزيك را باور نداشته باشه يا بايد جزيه بده يا بايد توسط او تكه پاره بشه؟ ميخواي شمشير دوسر، ببندي و مثل شعبان بي مخ هركي مثل تو فكر نميكرد، مثل علي باهاش گردن بزني ؟ اگر خواستي حكايات لازم در بخش “گفتگو” خسن آقا موجود است….
    راستي يه شعر راجع به بروجردي يادم اومد ميدونم خوشت مياد بشنوي:
    ُبروجِرديُم از جوب پريدوُم ، نتَرسيدُم ، ماشااله بيوُم

  9. عليرضا says:

    “سيدی”!! حتمن حاصل نخواهد شد. اما شايد “صيدی”. خُسن آقا بی سواد هم که هستی.
    ++++++
    پاسخ:
    نگفتم دنبال یک چیزی هستی!؟
    خدای خمینی روزی ات را جای دیگری بدهد! اینجا چیزی نصیب شما نخواهد شد! شاید هم باید می‌نوشتم نثیب یا نسیب تا خوشحالت کنم!؟ ها هاها.
    برو یک کم فکر کن ببین چگونه می‌توانی دنیای کوچک اطرافت را اصلاح کنی! گمان نمی‌کنم با آخوند نقطه‌ای بودن مشکلی از کسی حل کنی!

  10. کــَـــرَ ک says:

    درود به خـــُســن آقا و به همه دوستان
    عرض کنم که اين سايت youtube رو اين بی پدر و مادر ها فيلتر کردن و بنده هم طبيعتا نمی تونم چيزی از اين سايت دانلود کنم
    اين لينک رو دوستانی که وقت آزادی دارن يه سر بزنن
    http://namportokwa.blogspot.com/2008/11/blog-post_13.html
    چيز مهمی نيستش ولی به هر حال کاکاتون دوست داشت فيلمو ببينه اما از ايران نميشه
    لينک فيلم در يوتيوب
    http://www.youtube.com/watch?v=Kf3_5Zd-iDg
    اگه از برادران بسيجی، کسی راهی شرعی واسه دانلود از اين سايت ميدونه، قطع بدونه که واجب شرعی است بر گردن او که ما را از برکات آن مستفيض نمايد
    ———————————-
    يه صحبت کوچيک با آقا مرتضی :
    آقو مــُرتضـُو ، کاکام مـــِی تو از اسلام چه بدی ديدی بـُو جونی که حالو با بريم سلاق ِ سوکورال، مــِی کاکو جونی آقوی خودمون چشه که بيريم سلاق او آقوی منافقو
    عامو جونی نکو همچی نساز همچی ای هی تـخم سوکورال هم نشکون تو کـَپ و کـُپ ای مردم، حالو که اوضامون خو خوبه بـِيذو مردم خوشيشون ِ بکنن چيشــُم

  11. آقاکــَـــرَ ک ویدئو را سایت بی‌بی‌سی هم در این آدرس داره:
    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2008/11/081115_op_koran_mashaei.shtml
    اگر سایت بی‌بی‌سی هم سانسور شده می‌تونی اونو از همین سایت خودم البته با فرمت فیلم های تلفن موبایل از این آدرس دریافت کنی:
    http://news08.hasanagha.org/video/quran_and_drummer_women.3gp

  12. پیمان says:

    درود خسن اقا جان .یک سوال .چند تا فیلم از ارامگاه کوروش کبیر داشتم .می خوام بزارم روی یوتیوب .کمکم کن .باسپاس ویژه

  13. پاسخ پیمان:
    برای قرار دادن ویدئو روی یوتیوب باید عوض شوید بعد از عضو شدن کافی است به بخش Upload viedo بروید و ویدئو مربوطه رو آپ لود کنید.
    ویدئو نباید بیشتر از ده دقیقه باشد در غیر این صورت بارگزاری نمیشه.
    معمولا یوتیوب اکثرا فرمت های ویدئو را خودش ساپورت می کند و نیازی به تبدیل نیست.

  14. سوشیانت says:

    حاج آقا به نظر شما با توجه به اين که مقام معظم رهبری که دست خدا می باشد مردم را مي گاید و از طرفی دست فقط در حالت حداکثری می تواند انگولک کند بهتر نیست ایشان را چُرالله بنامیم؟(اگر شما بخواهی دول الله و …)

  15. Karim says:

    سلام دوست من
    ما اگر وبلاگ شما را تعقيب ميكرديم بخاطر لينك هاي حاشيه بود ولي متاسفانه شما مثل بقيه كساني كه راي با حقه بازي مياورند ونماينده يا وزير ميشند شما هم سو استفاده نموده و احساس قدرت كاذب نموديد و لينك هايتان را جمع كرديد اين رسم همه ايرانيهاست مبارك شما هم باشد…..
    ———-
    پاسخ:
    حال شما خوبه کریم آقا!؟
    معلوم هست از چه لینک‌هایی می‌نویسید!؟
    تازه مگر من برای شما دعوتنامه فرستاده بودم!؟
    حقه بازی را هم اگر بنا بود بکنم یک جایی می‌کردم که منفعتی داشته باشد، نه اینجا که مفت و مجانی است!
    تازه گمان می‌کنم مشکل شما بخاطر این باشد که حضرت جاوا در اکسپلورر از کار انداخته شده باشد چون لینک ها به تازگی از طریق جوا نمایش داده می‌شوند.
    پس برای دیدن لینک‌ها حضرت جوا را جواد کنید تا لینک‌ها را ببینید.

  16. ژژ says:

    با سلام
    در مورد نظر شما در مورد تلویزیون آخوندی، من فکر می‌کنم نه تنها صدا و سیمای آخوندی کارشو داره خوب انجام میده بلکه یکی‌ از دلیل مهم بقای اینها همین انحصاری بودن تلویزیون و حجم گسترده و کاملا حساب شده و کارشناسی شده تبلیغاتشون از این طریقه. که البته با صرف بودجه هگفتی داره انجام می‌شه.
    به همین دلیل وقتی‌ یک آلترنتیو مثل روزنامه‌های اصلاح طلب یا اسهال طلب یا هرچی‌، صرفا کسی‌ که حرفی‌ کمی‌ متفاوت بزنه با برخورد شدید اینها مواجه می‌شه.
    تلویزینهای اپوزسیون هم متاسفانه بسیار ضعیف هستند و قدرت رقابت با اینها رو ندران.
    در مجموع فکر می‌کنم در حال حاضر، عامه مردم کم و بیش تحت تاثیر رسانه‌های رژیم هستند.

پیام:

اجباری، نمایش داده نمی‌شود

Spam protection by WP Captcha-Free

اخبار و مطالب خواندنی