Apr 08 2002

ارتباطات و اطلاعات چند وقت

نوشته:     :::       Comments Off on ارتباطات و اطلاعات چند وقت

ارتباطات و اطلاعات
چند وقت پيش روی نت درحال خواندن اخبار بودم ، خبری را خواندم از شيراز درمورد يک درگيری بين مردم و نيروهای حکومتی، در اين درگيری يکنفر کشته شده بود و چندنفر دستگير.
تا اينجای خبر خيلی عادی است، در يک گوشه دنيا درگيری پيش ميآيد و شايد هم يک نفر يا چند نفر کشته، زخمی و يا دستگير شوند. نکته جالب اين خبر در اين بود که من اين خبر را تغريبآ 2 ساعت بعد از رخ دادن خبر 1000 ها کيلومتر دور تر در ناف اروپا بدست ميآوردم، جالب تر اينکه همزمان موفق شدم با يکی از دوستان که در شيراز زندگی ميکند، روی نت بوسيله MS Messenger در مورد اين خبر از او سوال کنم . بيچاره دوستم گمان ميکرد که دستش انداخته ام! زمانی که از او اطلاعات بيشتری خواستم. مجبور شدم بيشتر توضيح بدهم و کل واقعه را برايش تعريف کنم .
سالها پيش در دانشگاه درسی داشتيم بنام “ارتباطات و اطلاعات” از نکات تئوريکی که در اين درس خوب به خاطرم مانده اين است که اطلاعات منشع و ريشه قدرت و ثروت است . چنانچه اين تئوری را بپزيريم، درميابيم که چرا دوست من در شهری که محل واقع شدن خبر است، از دسترسی به آن خبر عاجز است در صورتی که همين خبر در سرتاسر دنيا منتشر شده است.
بدون دليل و بی پايه نيست زمانی که رژيم قصد دارد به هر وسيله که شده از آگاهی ملت جلوگيری کند، چون حکومتگران بخوبی از اين تئوری آگاهی دارند، بهمين خاطر است که قدرتمدارند و ملت بدون قدرت. يکی از جنبه های اين مقوله را ميتوان در بگيرو ببندهای رژيم که در مورد خبرنگاران و روزنامه نگاران انجام ميشود ديد.
گرچه رژيم جمهوری اسلامی و سردمداران آن از اين موضوع غافل اند که، امروزه با داشتن يک دوربين عکاسی ديجيتال و يک کامپيوتر متصل به اينترنت، همه قادرند اخبار را به هرکجای دنيا که مايل باشند ارسال کنند، و در اين دنيای ارتباطات، رژيمی چون جمهوری اسلامی جائی برای زيستن ندارد. و بهمين دليل است که اين “جمهوری” تمام کوشش خود را بر اين متمرکز کرده که اينترنت که همانا شاهرگ ارتباطات امروز است را قطع نمايد.

نوشته: در ساعت: 1:46 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on ارتباطات و اطلاعات چند وقت  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی