Apr 20 2005

بذل و بخشش های آقای

نوشته:     :::       Comments Off on بذل و بخشش های آقای

بذل و بخشش های آقای کروبی را که حتما شنیده اید اگر نه اول چکیده بخشش های ایشان را بخوانید بعد برویم سراغ تحلیل چرندیات ایشان.

بهروز افخمی شرق: فرمودید محور برنامه هایتان تامین اجتماعی است. ممکن است بیشتر توضیح بدهید؟
کروبی: برنامه ای که در نظر داریم خیلی ساده و عملی و فراگیر است. می خواهیم به همه کسانی که به هجده سالگی می رسند یک حقوق ماهیانه بدهیم که نیازهای اولیه را برآورده کند. یعنی یک مستمری ثابت برای همه ایرانیان بالای هجده سال برقرار کنیم. این مستمری یا کمک هزینه تامین اجتماعی هر ماه پنجاه هزار تومان خواهد بود و به همه از زن و مرد و شاغل و بیکار و بازنشسته و خانه دار پرداخت خواهد شد.
شرق: ماهیانه پنجاه هزار تومان برای هر ایرانی بالا ی هجده سال؟ این برنامه بزرگی به نظر می رسد. حساب همه جایش را کرده اید؟
کروبی: آنقدرها که به نظر می رسد، بزرگ نیست. درواقع برنامه کوپنی کردن ارزاق در دوران مهندس موسوی با قیمت های آن زمان هزینه بیشتری داشت و سهم بزرگتری را در بودجه به خودش اختصاص می داد. مهم این است که قدرت خرید این پول را حفظ کنیم و نگذاریم تورم زیاد ایجاد کند. البته مقدماتی هم دارد که یکی دو سال طول می کشد. یکی اینکه باید برای هر ایرانی بالای ۱۸ سال کارت هوشمندی صادر کنیم که بتواند با آن از بانک یا عابربانک ماهیانه مستمری بگیرد. دیگر اینکه باید همه ماشین های شخصی کهنه و پرمصرف را از صاحبانشان بخریم و اوراق کنیم و به جایش یک ماشین جدید و کم مصرف به آنها بفروشیم. این کار باعث صرفه جویی در واردات بنزین می شود و درآمد ارزی ناشی از آن یکی از منابع تامین اعتبار برای پرداخت آن مستمری ماهیانه که گفتیم خواهد بود.
شرق: فروش این ماشین ها اجباری است یا اختیاری؟
کروبی: اختیاری است. هر کس خواست سه میلیون تومان می گیرد و ماشینش را اوراق می کنیم، یک تسهیلات بانکی هم قائل می شویم که بتوانند وامی با اقساط مختصر بگیرند و یک اتومبیل جدید و کم مصرف خریداری کنند. با قیمت های فعلی نفت و بنزین اجرای این طرح برای دولت نه تنها ضرر ندارد بلکه سود زیادی هم ایجاد می کند.
شرق: چه جوری حساب کرده اید.
کروبی: حسابش خیلی ساده و سرانگشتی است. الان برای هر لیتر بنزین که وارد می کنیم بیشتر از نیم دلار پول می دهیم و هر ماشین خارج از رده که با یک ماشین استاندارد تعویض شود به طور متوسط باعث روزانه ده لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین می شود یعنی حداقل روزی پنج دلار در کیسه دولت می ماند. بنابراین سه میلیون تومان که بابت خریداری و اوراق کردن هر ماشین می دهیم از طریق صرفه جویی ارزی در یک سال و نیم جبران می شود و از آن به بعد تا هر وقت که این ماشین قرار بوده بماند و بنزین حرام کند مابه التفاوت مصرف آن منفعت به حساب می آید. من امیدوارم بتوانیم این کار را با حداکثر سرعت یعنی با اوراق کردن سالی پانصدهزار دستگاه ماشین کهنه انجام بدهیم.

خُسن آقا: حضرت آقا یک بار درآمد بنزینی که از جایگزین کردن ماشین های فرسوده کسب کرده می خواهد خرج آن 50 هزار تومانی که به افراد بالای 18 سال قول داده بکند و بعد می آید یک جای دیگر بحث همین مبلغ را بعنوان سود دولت منظور می کند و عاقبت هم نمی گوید این 3 میلیون تومان برای خارج کردن ماشینها را از کجا میخواهد بیاورد یک حساب سر انگشتی به من بی نوا می گوید تعداد ماشین های فرسوده در ایران یک چیزی بین 3 تا 4 میلیون است و با احتساب 3 میلیون برای هر مالک چنین ماشین هایی باید آقای کروبی 9.000.000.000.000 پول یا حتی بیشتر را از کیسه دولتی بپردازد که از قبل مفلس است. البته برای آن یک رقم بخشش ایشان هنوز محاسبات انجام نداده ایم چون برای اینکار نیاز به آمار افراد بالای 18 سال داریم.
اگر خاطرتان باشد در جریان باج دهی جزایری نام آقای کروبی هم در بین باج گیرها بود و گفته می شد ایشان مبلغ 500 میلیون تومان از جزایری تلکه کرده اند، با احتساب بذل و بخشش های ایشان بنظر می آید که رغم باج گیری از جزایری به مراتب بیشتر از این حرفهاست شاید به همین دلیل ایشان دست بذل و بخشش شان باز شده!!
نکته دیگر اینکه همین آقای کروبی زمانی که رئیس مجلس ششم بود در درگیری جزایری دسته مقابل را تحدید کرد که نام بنادری را که آن طرفی ها برای قاچاق کالا استفاده می کنند را افشا خواهد کرد که البته نه ایشان چنین کاری کرد نه پرونده جزایری باعث دردسری برای ایشان شد. پس همانطور که می بینیم نباید حرفهای آشیخ کروبی را زیاد از حد جدی گرفت! این گونه فرمایشات برای فریب ملت بیچاره است و بعد از انتخابات به فراموشی سپرده خواهد شد.
این وسط باید دید آیا هنوز کسی در ایران وجود دارد که از روی حماقت و نادانی حرفهای این دزدان بغداد را باور کند!؟
منبع مصاحبه گویا نیوز

نوشته: در ساعت: 5:35 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on بذل و بخشش های آقای  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی