Dec 10 2004

خط فقر در کشور نروژ

نوشته:     :::       Comments Off on خط فقر در کشور نروژ

خط فقر در کشور نروژ برابر است با درآمدی کمتر از 6800 کرون در ماه برای یک خانوار یک نفره، زیاد به این مبلغ فکر نکنید چون برای درک باید جوانب آن را بیشتر بررسی کرد مثلا برای مقایسه آن با کشورهای فقیر باید مبلغی معادل بیمه بیماری را به آن اضافه کرد چون درمان بیماری‌ها در نروژ بوسیله دولت بیمه شده. همچنین معمولا شهروندان “فقیر” از درآمدهای جانبی دیگری هم برخوردارند که معمولا در محاسبات منظور نمی‌شود.

خوب پس برای سنجش این پدیده فقر در نروژ با کشورهای جهان سوم باید به چه وسیله‌ای متوسل شد؟ برای بهتر لمس کردن این پدیده در نروژ مصاحبه‌ای را که هفته پیش در تلویزیون نروژ منتشر شد را تشریح می‌کنم.

آقای خبر نگار با یک خانم فقیر مصاحبه می‌کند. او از خانم می‌پرسد می توانید وضع خود را کمی تشریح کنید تا بینندگان ما با وضع اقتصادی شما کمی بیشتر آشنا شوند.

خانم مثال زدند که من و فرزندم مدت شش سال است که به مسافرت جنوب نرفته‌ایم، مسافرت جنوب در نروژ به مسافرتی گفته می‌شود که معمولا نروژی‌ها به جنوب اروپا یا حتی شمال آفریقا می‌روند و از گرما و آفتاب آنجا استفاده می‌کنند اینگونه سفرها در نروژ بسیار معمول است و معمولا اکثر خانواده‌های حداقل یک بار در سال به اینگونه نقاط دنیا مسافرت می‌کنند.

در مصاحبه دیگری آقای خبرنگار با پدر خانواده‌ای در مورد وضع مالی خانواده نامبرده انجام می‌دهد و از آقای خانه می‌خواهد تا وضع اقتصادی خانواده را تشریح کند.

آقای خانه می‌فرمایید که در روزهایی که در پیش است بدترین روزهای سال برای خانواده هست چون بچه‌ها توقع دارند که پدر و مادر برایشان هدیه کریسمس بخرند.

از پدر خانواده سوال شد که آرزوی بچه‌ها برای هدیه کریسمس چی است. آقا فرمودند پسر 8 ساله‌اش تقاضای تلفن همراه کرده که متاسفانه چون مبلغ آن زیاد است پدر نمی‌تواند آنرا برای پسر خود بخرد و به همین خاطر بسیار در عذاب است. همچنین دختر خانواده تقاضای یک ام پی پلیر (MPplayer) کرده که آن هم به بودجه خانواده نمی‌خورد. قابل ذکر است که دلیل فقر این خانواده اسراف‌های قبلی خانواده در استفاده بی حد و حساب از وام‌های بانکی بوده که باعث ورشکستگی پدر خانواده شده.

با شنیدن این دو مصاحبه داشتم از کوره در می‌رفتم، باور کنید اگر برنامه مربوطه اجازه رابطه با بیننده را می‌داد یقینا آن شب همگی‌شان را به فحش کشیده بودم. به این می‌گویند فقر زمانی که در دنیای واقعی فقر انسان‌ها حتی پول خرید یک وعده غذای نازل را هم ندارند اینها برای خرید تلفن همراه و ام پی پلیر عزا گرفته‌اند.

البته کسانی هم در نروژ هستند که واقعآ فقیراند، آنها بیشتر معتادین به مواد مخدر و الکل هستند که بخاطر قیمت زیاد این دو معمولآ معتادین به الکل و مواد مخدر فقیر هستند.

نوشته: در ساعت: 1:04 am در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on خط فقر در کشور نروژ  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی