Jul 27 2002

حُسن آقا برگشت با عرض

نوشته:     :::       Comments Off on حُسن آقا برگشت با عرض

حُسن آقا برگشت
با عرض سلام و پوزش، این دو هفته گذشته شاید همانطوری که ملاحضه کرده اید در خدمت نبودم، دلیل اش آن بود که در یک سفر تابستانی سعی کردم کمی هم به یک زندگی عادی بپردازم، گرچه یک لپ تاپ با خود برده بودم ولی هر آنچه سعی کردم موفق نشدم که آنطور که میخواستم نوشتن را ادامه دهم.
از این سفر دو مطلب تهیه کرده ام که بعرض میرسد.
دشمن خود را باید شناخت
مطلب اول مربوط میشود به اکثر ما ایرانی ها که هنوز بیشترمان یاد نگرفته ایم که از موقعیت ها بنفع احدافمان استفاده کنیم.
پریروز همراه دوستی در لندن به یک کتاب فروشی ایرانی (عربی یا اسلامی) بر خوردم. بدون توجه و قرض و مرضی بداخل کتابفروشی رفتم. بعد از ملاحضه کتابها متوجه شدم که کتابفروشی باید متعلق به حزب الله باشد، در این هنگام متوجه شدم که دوست عزیزم هم به این نکته پی برده. برافروخته بطرف من آمد و پرسید. میخواهی از اینجا کتاب بخری!؟ جواب دادم بله. با عصبانیت گفت: میدانی که اینها چه کسانی هستند!؟ پاسخ دادم آری، درست بهمین دلیل بیشتر علاقه مند شدم تا اگر بتوانم کتبی را از اینجا تهیه کنم. از من سوال کرد برای چه!؟ در پاسخش گفتم دوست عزیز برای رام کردن الاغ چموش باید درایت بکار برد. نمیتوان بی مهابا بر روی او پرید و گمان کرد که میتوان آن را به کنترل در آورد.
بحث ما بعد از خروج از کتابفروشی طولانی شد ولی آن دوستم را قانع کردم که چنانچه طالب پیروزی بر بیخردان هستی باید از خرد خود کمک بگیری و با بی خردی به جایی نخواهی رسید. دلیل شکست انقلاب 57 دقیقآ همانا بی خردی روشنفکران آن دوران بود که بدون مطالعه و کنجکاوی، دربست خود را تسلیم ملاها کردند ودیدیم عاقبتش را.
تغیرپزیری
مطلب دوم در مورد ایرانیان و قدرت تطبیق دادن خود با محیط (فرهنگهای) مختلف است. پس از سالها زیستن در خارج از مام وطن هر روز بیشتر از روز قبل به این موضوع واقف میشوم که ما ایرانی ها قدرت فوق العاده ای داریم برای اینکه خود را با دیگر جوامع (فرهنگها) همسان وهمسو کنیم. در سفر دو هفته گذشته با دوستی از دوران ایران دیدار تازه کردم، بعضی لحظه ها برایم این شک بوجود می آمد که آیا این همان دوست دوران دبیرستان است که امروز در ایپسوچ هم صحبت من است یا یک انگلیسی از آن ها که جنتلمن بودنشان از فرسنگها بوضوح پیداست. گرچه من مخالفتی با اینگونه تغیرات ندارم ولی خوب هر چیزی هم حدی دارد. البته من نمیتوانم در مورد خودم قضاوت کنم، امیدوارم آنها که من را میشناختند و امروز با من در تماسند به من بگویند آیا من هم بقدری عوض شده ام که این رفیق قدیمیم شده بود.

نوشته: در ساعت: 7:07 pm در بخش: بدون دسته بندی

Comments Off on حُسن آقا برگشت با عرض  |           

Comments are closed.

اخبار و مطالب خواندنی